Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tja

Äntligen har jag fått tag på Cubase 8 LE för mac Yosemite

sist jag jobbade med Cubase så hade jag Cubase 5

nu är jag sökte efter plugin och instruments på nätet så märkte jag att det har kommit rätt nya grejer när det gäller vst.

mina frågor.

1- Vad är det för skillnad mellan VST, VST2 och VST 3

2- Kan man använda sig utav alla ovanstående i Cubase 8

3- Kan man använda använda mina gamla Vsti (Instrument) som jag hade i cubase 5 iCubase 8 . ?

4- var sparas alla plugin och vsti i Mac ?

tack

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

VST är nog bara en ospecad version av 2&3. VST2 är bra gammalt vid det här laget.

Jag tror inte att fanns några sånna för intel macar.

3. Förmodligen inte. cubase5 var som jag minns det 32-bits. Yosemite kan du bara

köra på 64-bitars maskiner, men cubase kan ladda 32-bitars plugins men det fungerar inget vidare på mac om det alls fungerar på yosemite.

Plugins sparas under /Library/Audio/Plug-Ins/ och stödfilter under /Library/Application Support/

Postat

Svar på frågorna en och en:

1) VST2 är det format som pluggarna har haft sedan Cubase SX kom år 2001. Cubase 8 är fortfarande kompatibelt med VST2-pluggar såväl som nyare VST3. Skillnaden på dessa är att VST3 möjliggör för lite mer funktioner, t ex att pluggar kan prata med varandra och att processoranvändningen blir mer effektiv. Dock är det idag skillnad på 32-bitars pluggar vs 64-bitars pluggar. Cubase 5 var enbart 32-bits på Mac, medan Cubase 8 går att köra i antingen 32-bits eller 64-bits läge. Du bör försöka att i största möjliga mån installera 64-bitarsversioner av samtliga av dina gamla pluggar. Pluggtillverkarna har ofta uppdateringar tillgängliga för nedladdning.

2) Alla VST2 och VST3 fungerar fint ja, så länge de är installerade som 64-bitsversioner.

3) Beror på vilka pluggar du har. Men så länge du installerar 64-bits-versioner/uppdateringar av pluggarna du vill använda så ska det funka fint.

4) Se föregående persons inlägg.

Du kan även med varierande framgång försöka konvertera äldre 32-bitarspluggar till 64-bits med hjälp av jBridge (googla på det). Men tycker inte att detta fungerar särskilt bra på Mac varför det bör undvikas i den mån det går..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.