Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag har insett att jag har ett stort problem med att hitta rätt med mina val av ljud. Tycker själv att jag behärskar arrangeringen, samt tekniker och förstår mig på allt från kompression, EQ till effekter när jag gör låtar.

Jag har även lätt för att hitta och höra saker i andras låtar (min brors t.ex) men just att försöka hitta rätt "sound" i egna grejor går typ inte. Kan t.ex byta ut en lead tusentals gånger bara för att det låter skit. Och jag gör oftast inte klart låten i slutändan pga jag har höga krav på hur feelingen ska vara.

Någon som har en idé vad detta beror på? Hur lyckas jag med att hitta rätt tillvägagångssätt för att få till sounden i mina låtar? Jag vill dels identifiera vart mitt problem sitter och även få tips av er!

Tack på förhand 🙂

Annons
Postat

Det beror förstås också på hur viktiga ljuden i sig är.

Själv jobbar jag alltid med samma ljud medan jag gör låtarna - och kör alltid med ett enkelt arr. Trummor, bas, piano - och så en flöjt till melodin. That's it! Är låten inte bra redan med ett så sparsmakat arr, så blir den inte bättre för att man letar upp fläskigare ljud eller fyller ut med mer kosmetika.

Det blir förstås mer problematiskt när det handlar om musikstilar där själva ljuden är väldigt viktiga...

Sedan är det lätt att bli "fartblind" och lägga till för många "feta" ljud, när det är helheten som ska låta bra - och inte nödvändigtvis varje enskilt ljud, utan alla olika ljud ska ju bilda en helhet tillsammans.

Postat

Vad jag förstår gör du någon form av EDM? Då kanske låtskrivar- och produktionsprocessen är lite annorlunda mot klassisk pop.

Jag håller inte på med EDM, men känner igen mig i det här att flippa mellan otaliga varianter av t.ex. förstärkarsimuleringar, syntpresets eller reverbvarianter, precis som du i låtar som ibland aldrig blir klara.

En fråga: Vet du vilket sound du vill ha? Jag tycker det brukar vara lättare att veta vad som är rätt och fel om jag har en tydlig målbild för en låt. T.ex. om jag har 5 låtar som jag har hämtat inspiration ifrån kan jag toklyssna efter sångeffekter på en låt, ackegura-sound på en annan, baskagge på en tredje. Då blir det lite lättare att säga när man är "klar".

Postat (redigerat)

Tack för alla kommentarer så här långt!

Nej, ibland så är inte ens låten klar när jag pillar med ljuden.. Utan det brukar ofta bli att jag går över på det för fort och hamnar där. Lätt förvirrande.

Ja precis, jag jobbar med EDM. Jag vet allt som oftast vilket sound jag vill ha, det är också därför som jag sitter väldigt länge med t.ex en lead och skruvar.

Men.. Jag börjar misstänka att jag kanske är för influerad av pop/filmmusik och har lyssnat för lite på t.ex houselåtar för att förstå mig på genrens uppbyggnad. Blir lätt att jag vill lägga in flera olika rytmiska melodier i olika kombinationer bara för att jag vill få det fett och gillar knasiga arrangemang. Men när man lyssnar på elektronisk musik så brukar det oftast kanske bara vara en melodi, medans jag har märkt på senare tid att jag kan sitta på 3 st. i samma låtparti. Kanske har ett arrangemangsproblem eller vad säger ni??

Redigerat av Adish
Postat

Hej!

Jättesvårt att säga om det är ett arrangemangsproblem då det inte behöver vara fel att ha tre melodier. Det är viktigt dock när man skriver musik att man bestämmer vad som skall vara i fokus. Har man tre melodier kan det bli så att lyssnaren inte vet vad den skall fokusera på. Se då till att en av melodierna är i fokus och att de andra ligger lite i bakgrunden, som stöd, så kanske det blir bättre. Olika metoder att "anonymisera" en melodi är t.ex. att göra den enklare, att göra så att den spelar mer på ackordstonerna, att den har längre toner alternativt att alla toner har samma notvärde.

Men som sagt, det kan funka alldeles utmärkt med tre melodier där alla tar plats. Så det behöver inte vara ett problem.

Men vill du ha mer konkreta tips får du nog lägga upp ett ljudexempel! 🙂

Angående ljud så är det svårt att hitta ljud ur luften, det bästa är om du har en förebild. Typ leadljudet i en viss låt, sedan försöker du kopiera det ljudet. Det tycker jag är smidigast. Att kunna växla mellan en referens och sedan ens egna ljud.

Det man vill är ju att kunna höra ett ljud i huvudet och sedan veta hur man skall göra för att få fram det, men det tar lång tid och mycket övning att lära sig. Ju mer man håller på, ju bättre blir man på det. Men det är samma sak här, vill du ha mer konkreta tips, lägg upp ett ljudexempel. 🙂

Postat

Jag håller inte alls med, man ska enligt mig alltid jobba med dom absolut bästa och mest inspirerande ljud man har.

Det är förstås en fråga om smak. Jag blir aldrig inspirerad av själva instrumentljuden, så för mig är de alltid utbytbara - och något jag kollar närmare på senare, när arret börjar bli färdigt. Med enkla ljud kommer jag igång snabbare med låtsnickrandet och jag tycker dessutom att det är lättare att koncentrera sig på musiken då, än om man börjar med att leta upp exakt vilka ljud man ska använda - men som sagt så blir det ju självklart annorlunda när det handlar om musik där de enskilda ljuden är viktiga och inte är utbytbara på samma sätt som de är i den musik som jag gör.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.