Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag har ett band över till min lokal imorgon för en inspelning. Inget superseriöst men vi alla vill givetvis att resultatet ska blir så bra som möjligt!

Låtarna skall spelas in live i en replokal med bas, trummor och gitarr i en liten lokal på ~25kvm, sång ska läggas på efteråt.

Jag har 8 kanaler att spela på och inte så många mikrofoner.

Det jag nu undrar över är hur jag skall gå till väga med basen...

Innan har jag spelat in ett fåtal gånger med samma utrustning och då har jag dragit en xlr ut från baksidan av topplådan (en SWR 350x) till ljudkortet och fått en väldigt "skarp" signal att jobba med.

Mikrofonerna jag har möjlighet att använda efter att jag mickat upp resterande instrument :

Sm-57

ECO-88

sE X-1

Lösningar som jag ser är:

1.Line från baksidan av ampen och leva med skarpa signalen.

2.Mikrofon framför högtalarlådan?

3. Direkt in i ljudkortet och använda digitala effekter för att få fram önskat ljud (förstör hela grejen med att spela in live..?)

Vad tror ni är smartaste lösningen=

Annons
Postat

1.Line från baksidan av ampen och leva med skarpa signalen.

2.Mikrofon framför högtalarlådan?

3. Direkt in i ljudkortet och använda digitala effekter för att få fram önskat ljud (förstör hela grejen med att spela in live..?)

Basisten kan ju komma lite tidigare eller dan före, så kan du ju pröva dessa alternativ vilket som låter bäst. Om du har splitbox eller liknande kan du spela in parallella signaler.

Postat

Tänk i så fall på att använda Hi-Z ingång. Tänk också igenom de andra musikernas medhörning av basen. Kanske slår in öppna dörrar ...

Postat

Att lina basen är ingen dum idé men bara om du får till medhörningen för de andra i bandet. Att spela in live utan bas i medhörningen blir svårt.

Annars är väl mikning framför enda alternativet? Testa att vända stärkarna bort från trumsetet så minskar du läcket åtminstone lite.

Postat

Hej!

I första hand skulle jag använda line out från topplådan och kolla om det gick att ställa om soundet i bastoppen så att det "skarpa" försvinner. Om det går att dra ner midrange/medelhöga frekvenser kanske?

I andra hand skulle jag testa sm57 framför en av bashögtalarna, inte mitt i högtalarkonen utan lite mer utåt kanten. Jag tycker själv att sm57 kanske ger lite tunt ljud i låga register, men testa några olika mickplaceringar och se vad ni tycker. Det beror ju även lite på musikstil. 🙂

Lycka till med inspelningen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.