Jump to content
Annons

Lösning för ljudsvag mygg-mikrofon?


Joaquim88 (oregistrerad)

Recommended Posts

Joaquim88 (oregistrerad)

Hej! Tänkte fråga lite om hjälp för enklare mikrofon-förstärkning eller liknande.

Jag har köpt en liten elektret-mikrofon, mygga, stereomikrofon, för att använda till Skype m.m. Och jag har ett M-Audio Audiophile ljudkort. Jag vill bara använda det ljudkortet. Vill inte slå igång Realtek ljudkortet i BIOS.

Men det ljudkortet har bara linjeingång, och det verkar som att mikrofonen har alldeles för svag signal för att höras på det sättet. Mikrofonen vet jag låter bra, jag är nöjd med den, och jag känner inte jag vill köpa nån liten mixer bara för mikrofonförstärkning.

Finns det något lämpligt sätt att använda mikrofonen på via linjeingång? Eller kanske nån enklare förstärkning som man kan tillföra?

I manualen står de såhär:

Power Management : Plug-in Power System

Open Circuit Output Voltage Level: -38 dB (1,000 Hz, 0 db = 1 V/Pa)

Vet inte om det kan ge nån ledtråd.

Tackar för tips

Redigerat av Joaquim88
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Tack för svar. Anar att det kanske blir krångel, men vill gärna få till det, även om det kräver lite hemkörda lösningar.

Det är en ECM-CS3 heter den. Här är tillverkarens sida om den:

http://store.sony.com/electret-condenser-stereo-microphone-zid27-ECMCS3/cat-27-catid-All-Microphones

Tja, då är det något i stil med http://www.minidisc.org/mic_preamp/Simple%20Stereo%20Electret%20Mic%20Preamp.htm du behöver bygga.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en typ av kondensatormikrofon. Alla kondensatormikrofoner kräver spänningsmatning via något man kallar fantommatning.

Detta finns oftast i mikrofonförstärkare och mixers, men är anpassat för "riktiga" mickar som använder 48volt. Micken du har är däremot anpassad för PC-ljudkort som ger 5volt. Vad händer om du kopplar den till 48 volt? Jag vet inte, men tror den kan gå sönder.

Så för att göra om signalen från den till Line-nivå så får du antagligen bygga en egen förstärkare. Jag tycker inte det verkar värt besväret.

Använd moderkortets inbyggda ljudkort för mikrofonen, och M-audiokortet för högtalarna. Det fungerar i Skype, jag provade nyss. Vet inte hur det är i andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - om du kopplar den till en mixer eller preamp och startar fantommatningen, så blåser du sönder micken eftersom den bara ska matas med 9V, så du kan tyvärr bara använda den till ett vanligt ljudkort - och inte till ett "musiker-ljudkort".

- eller om du, som sagt bygger en preamp, exempelvis en sådan som pme länkade till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joaquim88 (oregistrerad)

Rackarns. Trodde inte det skulle vara sånt bök.

Anledningen till att man inte vill använda inbyggda moderkorts-ljudkortet är ju för att slippa hårdvarukonflikter i datorn.

Bygga en egen förstärkare är overkill. Jag får nog testa och köra dubbla ljudkort ändå då. Eller se mig om efter en annan mikrofon.

Tack annars för riktigt bra respons 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa, annars är det ju bara att testa! Strular nåt som inte går att få fason på så är det ju bara att stänga av igen, och skulle det funka så funkar det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Joaquim88 (oregistrerad)

Det är en typ av kondensatormikrofon. Alla kondensatormikrofoner kräver spänningsmatning via något man kallar fantommatning.

Detta finns oftast i mikrofonförstärkare och mixers, men är anpassat för "riktiga" mickar som använder 48volt. Micken du har är däremot anpassad för PC-ljudkort som ger 5volt.

Alright.

Du säger "PC-ljudkort ger 5V". Menar du att typ Real-tek ljudkort skickar ut en drivspänning på 5V till mikrofonen då? Claes skrev iofs 9V med hehe ...

Jag frågar för jag kollar på andra liknande mickar och vill undvika att liksom *bli lurad* av en typ likadan mick igen. Kallas såna här mickar för något slags namn, nån standard, eller kan man identifiera dom genom att kolla i specifikationerna på nåt sätt? Och i så fall, vad kollar man efter då?

Det står t.ex. i manualen "Utnivå –38.0dB (1,000 Hz, 0dB =1V/Pa)" på den här ...

Redigerat av Joaquim88
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...