Jump to content
Annons

Du kanske tror du kan lira gitarr/favvis trÄden

Recommended Posts

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det finns flera videos med den hÀr mannen och speciellt i dom lÄngsammare lÄtarna sÄ kommer tekniken och musikaliteten fram Ànnu bÀttre. Men som sagt för att gilla det fullt ut sÄ mÄste man nog digga gypsy gura ala Django och franska hotkvintetten.

Postat (redigerat)

Det Àr nog musikaliskt sÄ det rÀcker till men just den hÀr lÄten Àr vÀl en traditionell jazzlÄt mÄnga leker med. I dom lÄngsammare lÄtarna sÄ Àr liret helt annorlunda och tonbildning etc etc finns med i absolut vÀrldsklass. Det som Àr riktigt hÀftigt det Àr att Django Reinhart gjorde det med bara tvÄ fungerande fingrar om jag inte Àr felinformerad. trots att det kanske lÄter som en smal gengre sÄ Àr den ÀndÄ inte det om man söker lite. Det finns dessvÀrre inte sÄ mycket filmer utan det blir att leta efter skivor eller om det finns pÄ spotify.

Scrolla fram till andra (ca 30 in) lÄten pÄ den hÀr sÄ Àr tempot lite mera normalt och liret jÀttemjukt och finurligt, ljudet suger lite dessvÀrre.

https://www.youtube.com/watch?v=yfiHsJR64JA

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Det Àr skillnad pÄ bra gitarister/musiker och gitarrister "övat pÄ att spela" men fortfarande Àr ganska trÄkiga musiker.

Dom hÀr i videon ovan kunde lika gÀrna vara snabba skrivmaskrnister.

Exempel pÄ bra gitarister/musiker Àr Andrew Lutimer, Gery green, Jan Akkerman...Enligt min mening..

pÄ tal om akustiskt, mycket bÀttre:

Postat (redigerat)

Jag sÄg Focus i början av 70 talet i Köpenhamn sÄ Akkerman hÄller jag med om (men just den hÀr filmen var ingen höjdare om jag ska vara Àrlig). I alla fall dÄ nu vet jag inte har bara sett nÄt flyktigt nyare som jag inte tyckte var sÄ överdrivet bra.

I övrigt sÄ mÄste jag nog sÀga att jag inte hÄller med dig alls om det dÀr med skrivmaskiner. Den hÀr musikstilen spelas som dom spelar. Kolla pÄ tuben fÄr du se det finns fler som spelar den sortens musik. Kolla in Django ocksÄ nÀr du ÀndÄ hÄller pÄ.

För mig Àr det mera trÄkigt med metall med lÄngsam puls för att gitarristerna ska kunna brilliera. Men sen har vi Mattias Eklund eller vad han heter i Freak Kitchen som Àr fantastisk och jag har personligen trÀffat nÄgra svenska inte sÄ kÀnda i olika gengres som Àr fantastiska. Det finns sÄ mÄnga duktiga runt om i vÀrlden och jag skulle tro att det bara Àr en brÄkdel som slÀpps fram.

Det Àr vÀl det dÀr gamla smaken Àr som baken fenomenet kan jag tro.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Kan man inte förstÄ sig pÄ vad som Àr tjusningen med en genre Àr det en sjÀlv som har en bristande musikalitet, inte artisterna inom genren. Gör man det felaktiga antagandet sÄ Àr man sjÀlv inte bara omusikalisk utan Àven ganska dum i huvudet.

• Gilla 1
Postat

Mycket bra spelat. Men man undrar varför samhÀllet uppfostrar oss till att jÀmföra oss med andra hela tiden.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag formulerade mig nog lite kasst inser jag. Jag var inte ute efter att provocera eller jÀmföra eller nÄt sÄ jag föreslÄr att vi gör om den hÀr trÄden till en favvo trÄd för vÄra fynd av gura ister som vi gillar, gamla som nya fynd.

NĂ„t som Ă€r lite tröttsamt Ă€r alla dessa nĂ€rskott pĂ„ halsen jag vill bara lyssna och man hinner Ă€ndĂ„ inte med att se vad dom gör 😄

haha! Spelar sÄ nÀr jag sitter naken i badkaret .Mer spÀnnande sÄ.. Det flyter lixom. :-)

😄

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Den dÀr Emil Ernebro ligger nu officiellt högt pÄ min favvis lista tack för tipset kassetporta

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Kan man inte förstÄ sig pÄ vad som Àr tjusningen med en genre Àr det en sjÀlv som har en bristande musikalitet, inte artisterna inom genren. Gör man det felaktiga antagandet sÄ Àr man sjÀlv inte bara omusikalisk utan Àven ganska dum i huvudet.

Kanske ett av det bÀttre inlÀggen pÄ detta forumet. NÄgonsin!

Postat

Lite vÀl hÄrt formulerat i alla fall i som jag lÀser det men det kanske ligger gammalt groll i kölvattnet.

Även om det finns vissa musikformer som jag har jĂ€kligt svĂ„rt för sĂ„ inser jag att det handlar bara om mina personliga preferenser och ingen vetenskapligt underbyggd sanning. Kort sagt vi gillar och uppskattar olika saker Ă€ven inom musik.

Problemet Àr nog i första hand att det kan vara svÄrt att fÄ till det nÀr vi försöker beskriva vad det Àr som gör att vi gillar eller inte gillar och varför.

Postat

För egen del jĂ€mför jag t ex med Andy McKee, Tommy Emanuel och Andreas Öberg som jag alla sett live. Joscho Stephan Ă€r sĂ„klart bra, Kanske Ă€r det lite snabbt att dra slutsatser frĂ„n en video förstĂ„s..

Postat

Bring em on kassetporta koola killar du hittar och blÄgult Ànnu bÀttre. Jag kÀnner Jan Olof Strindberg en gammal fingerpicker rÀv. DessvÀrre har jag ingen video med honom men det finns lite pÄ youtube nÀr han lirar med sin dotter Edit och Willhard lang i Edit Strindberg trio. En annan typ av spel i och för sig men ÀndÄ.

Postat

Det Àr kapitalismen som har hjÀrntvÀttat oss till att tro att vi behöver massvis med gitarrer och förstÀrkare. Visst blir man bÀttre med 50 gitarrer, eller inte.

Postat (redigerat)

Folk köper inte gitarrer för att bli bÀttre

Oftast Àr det sÄ mÀnniskan tÀnker att det Àr saken det Àr fel pÄ. IstÀllet för att inse att det Àr en sjÀlv som Àr grundproblemet sÄ fÄr gitarren ta allt skit. Reklamen lurar oss mÀnniskor, köp din idols saker och bli lika bra som idolen. Jag köpte Usain bolts puma och till min stora besvikelse sÄ sprang jag inte lika fort som honom. Jag sprang lika fort i mina lejon frÄn skopunkten. Jag gav vika för hjÀrntvÀtten.

Varför tror du alla stora bolag signar alla stjÀrnor i vad det nu Àn Àr för bransch det gÀller?

Redigerat av ironman
Postat

Jag spelar faktiskt bÀttre pÄ vissa gitarrer men det Àr helt oberoende av vad det stÄr för namn pÄ dom. Ja det Àr sant med en viss modifikation för som regel funkar "mÀrkes guror" lite bÀttre men inte alltid. Jag köpte en gibson och en fender men av de billigaste sorterna (5000 kr klassen) för att jag ville ha dom helt enkelt. Det komiska Àr att bÄda var dom bÀsta och lÀttaste att spela pÄ av alla gibson och fender guror i butiken enligt mig och gibson guran var till och med byggd i usa, men det kanske dom alla Àr. I övrigt har jag bara billiga guror typ plywod men dom Àr lÀtta att spela pÄ (i och förs sig lite Ärstidsberoende) och lÄter ok.

Postat

Jo vissa gitarrer Àr lÀttare att spela pÄ sÄ Àr det!

Det Àr pga personliga preferenser.

Man skall aldrig underskatta placeboeffekten

Postat

Nja placebo det vet i sjutton det handlar nog mer om personliga förutsÀttningar rent fysiskt. NÀr dom maxas det vill sÀga via ett instrument som passar en sÄ kan man lite mera.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det Àr pga personliga preferenser.

Man skall aldrig underskatta placeboeffekten

NÀ det Àr en placebo effekt att jag upplever att de dyrare gurorna stÀmmer och intonerar bÀttre Àn de billigare jag har haft...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.