Jump to content
Annons

Känsligt/tillåtet att använda acappellor?

Kyrzja (oregistrerad)

Recommended Posts

Kyrzja (oregistrerad)

Jag gör musik i en tracker, mao är jag en amatörernas amatör 🙂 Ibland köper jag acappellor på beatport och lägger in mina låtar som jag då och då slänger upp på youtube. Jag släpper alltså inte musik på nåt bolag och jag tjänar inga pengar på det jag gör (skrattar lite för mig själv bara vid blotta tanken 😆).

Om man utgår från ett 'worst case scenario' vad kan drabba mig om originalartisten eller den funktion (skivbolag, produktionsbolag etc) som äger acappellan, skulle hitta min låt på youtube eller soundcloud? Kan man som glad amatör bli stämd om man använder sig av en acappella till en nonprofit-låt (där jag till råga på allt dessutom har köpt acappellan)? Min tanke är ju att acappellor säljs just för att man ska kunna göra remixer?

Jag har väl egentligen aldrig reflekterat över detta för än idag då jag skickade ett meddelande till en artist vars låt jag gjort en remix på och frågade vad han tyckte om min komponering. Givetvis fick jag inget svar 😉, det var ett långskott utan dess like, men blev ändå lite nyfiken i sakfrågan.

Dela på andra sajter

Annons

Om det är tillgängligt för försäljning, så borde det inte vara några problem - men det kan ju också finnas villkor för användning, som i så fall ska stå angivet där det säljs.

Om du däremot samplar själv och använder, så är det mindre lyckat, eftersom du då kan inkräkta på både upphovsmannens och skivbolagets upphovsrätt. Upphovsmannen för rätten till låten och skivbolaget för rätten till den specifika inspelningen - så då gäller det att skaffa tillstånd. Om du däremot inte säljer dina remixar, så är troligen det värsta som händer, att du får ett krav på att ta bort låten där du har lagt upp den. Skadestånd är nog ganska ovanligt om det inte är så att remixen har genererat mycket pengar...

Dela på andra sajter

En snabb titt på sidan säger att det inte är frågan om loopar eller liknande, utan färdiga verk, och det betyder att du inte har tillåtelse att använda nåt alls. När man köper rättigheterna till att bearbeta verk så kostar det grymt mycket mer än vad själva låten kostar som mp3, senast en polare köpte loss samplingar från en gammal pop-låt fick de punga ut en bra bit över 100.000:-, men priset är extremt skiftande från direkt löjligt högt till helt gratis.

Dela på andra sajter

Kyrzja (oregistrerad)

En snabb titt på sidan säger att det inte är frågan om loopar eller liknande, utan färdiga verk, och det betyder att du inte har tillåtelse att använda nåt alls. När man köper rättigheterna till att bearbeta verk så kostar det grymt mycket mer än vad själva låten kostar som mp3, senast en polare köpte loss samplingar från en gammal pop-låt fick de punga ut en bra bit över 100.000:-, men priset är extremt skiftande från direkt löjligt högt till helt gratis.

Jag hittade faktiskt lite skrivningar på beatport angående detta och det står mycket riktigt en lååååång harang av förbud gällande användning av material som finns hos dem, men hela texten avslutas med typ "forbidden in any commercial way". Guess that says it all 🙂 Har man för intention att släppa vidare musiken så ska man betala royalties, thats it! Royalites handlar om att man inte skall kunna tjäna pengar på någon annans verk. Antar att det handlade om detta i din polares fall? Tjänar man inga pengar så finns det inga pengar att kräva. Som glad amatör sitter man mao säkert i båten.

Beatports försäljning av acappellor ser nämligen ut på följande sätt.

1) Man kan välja vilken kvalitet man vill ha filen i där wav och aiff kostar lite mer..

2) Acappellorna ges ut på separata samlingsskivor där tom låtens bpm anges

3) Dessa samlingsskivor finns även på Spotify

Jag har väldigt svårt att se annat användningsområde för dessa förutom att folk skall köpa acappellor och remixa. I beatports fall tror jag tom att hela idén går ut på att de VET att folk kommer att remixa hur de än gör, så varför inte tjäna pengar på det redan innan? Både i sin försäljning via egna hemsidan och via streamingen på Spotify så har de ju dragit in kulor på sina acappellor som de bara hade kunnat drömma om i annat fall.

Sen undrar jag lite över uppladdning på tex Youtube. På flera av de låtar jag laddat upp så har jag fått ett litet tillägg där det står "Matchat material från tredje part" och sen original artisten och originallåten.. vad handlar detta om?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.