bloggfji Postat 8 juni 2015 Postat 8 juni 2015 (redigerat) Hej! Jag har byggt mig en liten mini studio hemma i mitt såkallade rum (städdskrubb). Allt är uppbyggt och satt på plats. Rumet består av betongväggar på alla sidor förutom där dörren sitter, där är det gips. Se bifogad bild. På mitt skrivbord har jag en MDF hylla där monitorerna står på. problemet är att jag inte kan använda mina monitorer. Basen låten förskräckligt. Bullrigt och ihåligt. Innan flytten stod dom på monitorstativ och då var det inga problem med dom! På bilden ser ni placering. Förmodligen helt fel. Min fråga är. Hur ska jag isolera. vad ska jag ställa monitorerna. Kan jag möblera om så att det blir bättre med enbart möblering? Ska jag sätta upp något på väggarna? Bifogar en bild på hur rummet och allt ser ut i nuläget. http://postimg.org/image/cxw13rzmb/ Redigerat 8 juni 2015 av bloggfji
bloggfji Postat 8 juni 2015 Trådstartare Postat 8 juni 2015 Du måste nog flytta dig, du sitter på sämsta stället alltså.... Haha. Kort svart! utveckla gärna 😄 Vart är det bästa stället i det rummet? Ska jag byta plats på den andra datorn kanske?
laban1 Postat 8 juni 2015 Postat 8 juni 2015 Du bör ha monitorerna så de står symmetriskt i rummet i förhållande till väggarna. undvika att ha högtalare i ett hörn, kan leda till förstärkning av bas Finns en del att söka på i forumet.
ostfisk Postat 8 juni 2015 Postat 8 juni 2015 Är igen akustikexpert, det finns det andra på forumet som är, men några saker vet jag. Kan lägga till till labans inlägg att man vill ha monitorerna mot kortväggen, så att reflektionen till den bakre väggen blir så lång som möjligt. Som du sitter nu så är det väldigt kort sträcka (antar jag, ser inga mått) till väggen bakom, vilket ger upphov till starkare peakar och dippar högre upp i frekvenserna. Kan vara så att du sitter mitt i en peak eller dipp också. Låter det annorlunda om du går runt i rummet? Experimentera med olika position av vart du och monitorerna sitter. Det kan också vara så att högtalarna störs av att de reflektioner som blidas bakom dem. (Sk. SBIR) De blandas med originalljudet, med fasproblem som följd. Prova att ha olika avstånd till väggen bakom också.
Jayway Postat 8 juni 2015 Postat 8 juni 2015 I och med att det är betongväggar och (om jag förstår dig rätt) ett väldigt litet rum, så är det jättesvårt att hitta en lösning. Jag har samma problem där jag oftast sitter, och jag har i princip helt gått över till att mixa i lurar. Betongen reflekterar i princip allt ljud, så dämpande material är det som gäller. När det gäller just basen är problemet att låga frekvenser går ut åt alla håll från monitorerna, inte bara i högtalarens riktning. Du får alltså en basförstärkning som kommer av att låga frekvenser som går ut "bakåt" och åt sidorna reflekteras i väggen och hörnen och sedan studsar till din lyssningsposition utöver direktljudet från monitorerna. Bas (lågfrekventa ljud) är också svårare att dämpa än höga frekvenser, det kräver både plats och lite speciella material. Om rummet inte är jättelitet finns det fler möjligheter. Vilka mått har du ungefär? (Sorry om jag låter negativ. Om någon har en bra lösning är även jag tacksam för input! 🙂 )
bloggfji Postat 9 juni 2015 Trådstartare Postat 9 juni 2015 Tack för era svar! Verkligen! Ja rummet är svinlitet haha! Har pratat runt lite och med era tips så kommer jag att testa att sätta monitorerna på mina gamla stativ (göra hål i bordet) I mitten av skrivbordet. Sen sätta två basfällor i hörnen och dämpning på väggarna 🙂 Det borde bli bättre! Men som sagt så är det ju ett sjukt svårt rum att placera en inspelningsplats i haha 🙂 Tack igen!
bloggfji Postat 10 juni 2015 Trådstartare Postat 10 juni 2015 Tjena! Byggde om lite i rummet och nu ser det ut såhär http://postimg.org/image/73w0oi82h/ Jag tänkte sätta upp isolering typ dessa http://www.thomann.de/se/the_takustik_hilo_n70.htm där jag har ritat. Sen basabsorbenter i hörnen där jag skrivit bas. Hur tror ni det kommer funka?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.