Jump to content
Annons

wahwah till bas?


Jazzman

Recommended Posts

Har hört basister som kör med wahwahpedal, funderar på att skaffa en själv.. Vilka är bra?

Finns det andra kul effekter för basister? Är inte ute efter nåt särskilt, vill mest leka.. så skriv lite andra tankar om bas och effekter också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte för en tid sen en dunlop crybaby bass 105q (den vita). Är grymt nöjd, kanske lite för att jag fick den så billigt, men den låter jäkligt bra. Nu använder jag iofs den till min kontrabas och har faktiskt inte testat att använda den till elbas.

Annars är väl ett envelopefilter bra, typ BassIQ från EBS. Alla EBS-grejerna är grymma och svindyra, mest användbar kanske disten och kompressorn är. Multi-driven är rätt grym, man kan få till ett rätt varm lite småöverstyrt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

EBS-grejerna är grymma och svindyra, mest användbar kanske disten och kompressorn är. Multi-driven är rätt grym, man kan få till ett rätt varm lite småöverstyrt ljud.

Octabass-pedalen är åxå en höjdare. Använder inte min så ofta som jag borde men ska nog damma av den oftare.

Även enklare och billigare effektpedaler kan "skrämma liv" i ett annars lite oinspirerat basljud. Zoom 607 Bass är ett exempel. Den har faktiskt en del användbara presets och bra möjligheter att "skruva fram" andra ljud. Wah-wah, flanger, dist, chorus, phaser, delay, pitch, reverb etc etc. Den håller kanske inte för att köras direkt in i ljudkortet utan trivs nog bäst tillsammans med en stärkare eller annan pre-amp. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör väl tillägga en del om andra "effekter" som är mer eller mindre bortglömda idag. Stråke på bas hade en period på 70-talet. Killing Joke använde det en del i studio. Det blir ett maffigt sound.

Svajstall till bas blommade upp en period under 80-talet (köpte ett själv). Gedigna prylar med HÄFTIGA fjädrar. Coolt med MYCKET dist. Gick ofta att droppa en hel oktav. 🙂 Gött vid solo. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)
Killing Joke använde det en del i studio. Det blir ett maffigt sound.

Fan vad kul att någon på forumet nämner Killing Joke! Om vi snackar maffigt så är ju dom helt rätt i sammanhanget. Pukrock, som det hette i södra sverige en gång i tiden..

Behringer kommer ju komma med diverse billiga pedaler nu runt sommaren. 220:- i riktpris..! Undrar om dom är något att ha.. http://www.behringer.com/02_products/music...G#STOMP%20BOXES

Stråke på gitarr är för övrigt inte heller att förglömma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...