Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har ett problem vid inspelning i fl studio. Har ett M-audio profire 610 ljudkort och kör med en sm 58. När jag ska spela in så brusar det i högtalarna samt att ljudnivån är låg, har testat olika kablar, olika ingångar samt olika mikrofoner men blir inte av med bruset. Datorn har en amd e2-3200 apu processor 2,40 GHz med 6 Gb ram. Vill påpeka att det är bara vid ljudinspelning och inte när jag använder VST pluggar eller synthar. Inte heller något brus när jag spelar upp musik utöver FL studio. Det är säkert någon basic inställning i FL men har provat det mesta och får det ändå inte att funka. Skulle vara tacksam för all tips på vad jag kan prova. Tack på förhand.

Annons
Postat

Det är nog preampen på ljudkortet du ska titta på. Mickar här lägre signal vilket gör att man behöver dra på förstärkningen och därmed också bruset. Vad kvalificerar som högt brus är lite svårt att säga entydigt. Om man drar på preampen i botten brukar bruset bli högre än om man sätter den på "ca 7".

Postat

Ok, märkte nu att ingång nr 2 brusar hela tiden, till och med när den är i botten. Lampan för signal blickar även fast inget är kopplat, verkar vara den ingången som är boven i det hela. Kan det vara att kortet är defekt på något sätt? Kan man koppla bort den ingångskanalen på något vis? Eller är det bara att skaffa nytt kort?

Postat (redigerat)

Ok, märkte nu att ingång nr 2 brusar hela tiden, till och med när den är i botten.

Har du prövat att spela in samma grej på ingång1 och ingång2 och jämfört? Använder du XLR eller tele?

Mick = använd XLR, gitarr = använd tele på framsidan (Hi-Z),

synt = line in på baksidan

Phantom power = off för dynamisk mick, har du otur kan du skada micken annars.

Redigerat av laban1
Postat

Jag har provat både XLR och tele i båda kanalerna och blir likadant. Känns som att det är mindre brus från kanal 3 och 4. bruset ligger där och smyger hela tiden men att det blir värre så fort jag väljer input från ljudkortet i mixern i fl.

Postat

Jag har provat både XLR och tele i båda kanalerna och blir likadant.

Så du har samma fel på ingång1 och 2?

1. Har du dragit ut rattarna på dessa så att pad (dämpning 20dB) är inkopplad?

2. Har du Phantom power = off?

Postat

Ja jag har dragit ut rattarna och phantom matningen är inte på. Visste inte att man kunde dra ut dessa knappar men det vart tyvärr inte bättre. Bruset ligger fortfarande i bakgrunden även fast man inte spelar något i programmet, men att det blir värre när man spelar in, samt att bruset blir inspelat i ljudfilen.

Postat

Kan det vara så att kortet är dammigt inuti och behöver rengöras? Menar att damm kanske kunde ge någon kortslutnings effekt i det hela? Eller tänker jag utanför banan nu kanske?

Postat

Ja jag har dragit ut rattarna och phantom matningen är inte på. Visste inte att man kunde dra ut dessa knappar men det vart tyvärr inte bättre.

Dom ska du inte ha utdragna (pad) för sång heller.

Eftersom du säger att du har samma fel på båda ingångarna, så låter det som någon form av handhavandefel eller att bruset har normal nivå för din mick.

Det är osannolikt att båda preamparna skulle ha närmast exakt samma fel.

Postat

Nu har jag testat allt, alla knappar i botten samt att kortet inte är kopplat till datorn. Det ända jag har kopplat in är olika högtalare samt hörlurar och bruset finns där ändå. Skulle inte tro något annat än att kortet är defekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.