Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte köra AES/EBU in i en stationär CD-brännare och sedan optiskt ut från den in i min MD. Får "No Copy" pga. kopieringsskyddet SCMS (Serial Copy Management System).

Aaargh! Varför är det så här? Jag tycker att prylarna ska skita hur jag kopplar och överför! Det är liksom ingen J-Lo-platta, utan mitt eget ljud som jag äger och har fulla rättigheter att kopiera det - utan SCMS! Jag blir skitsur av sånt här! 😠

Nu letar jag efter en burk som kan plocka bort signalen. Jag vet att Behringer Ultramatch SRC 2000 hade en funktion som kunde nollställa signalen, men den tillverkas inte längre och är dessutom en burk med massa funktioner jag inte har nån som helst användning för.

Är det någon på forumet som möjligen vet hur man kringgår? Alla burkar som kan bryta SCMS är intressanta, oavsett om vilka kontakter som finns! (optisk/koax osv.)

Jag har sökt runt och hittat ritningar på att bygga själv. Men det har jag ingen lust med... 😉

Annons
Postat

Japps! Man kan kringgå kretsarna i md-spelarna. Man öppnar locket och leder signaler "fel" väg. Det är lätt (för dem som kan det). Jag kan det inte så jag kopierar till datorns ljudredigereare istället. Det är nästan alltid mer krångel med stationära, dedikerade hifi-produkter som hifi-cdbrännare/md-spelare. Datorstudion är "bättre" = no problemo.

En enkel men kass metod är att göra signalen analog innan du kör in den i en ny A/D-omvandlare; då försvinner ju SCMS.

Postat
Japps! Man kan kringgå kretsarna i md-spelarna. Man öppnar locket och leder signaler "fel" väg.

Min NH-700 Hi-MD är kanske 1½ månad gammal. Jag tänker inte skruva i den.

En enkel men kass metod är att göra signalen analog innan du kör in den i en ny A/D-omvandlare; då försvinner ju SCMS.

Jo, det är så jag har varit tvungen att göra hittills - men finns det digitala kopplingar på prylarna vill jag kunna använda dem! 😉

Postat

Det är nog din stationära cd-brännare du ska kolla upp. Förhoppningsvis kan man ställa in så att den ignorerar SCMS och därmed inte heller skickar koden vidare till MDn. Bläddra igenom manualen och sök på nätet (på just den modellen).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.