Farmer Boy Postat 29 maj 2015 Postat 29 maj 2015 Hej, jag har en låt som går i 130bpm, arret är med både "riktiga" och mjukvaruinstrument. Låten behöver snabbas upp en del, så jag tänker att jag ska göra detta med hjälp av "Flex-mode" i Logic. Till saken hör att jag även gärna tar upp tonarten ett halvt steg också vilket gör att jag vill prova "speed" algon. Hur många bpm landar jag då på för att mjukvaruinstrumenten (som jag självklart får höja en halvton) och "de riktiga" instrumenten ska stämma perfekt? Hälsningar FarmerBoy
laban1 Postat 29 maj 2015 Postat 29 maj 2015 Transponering är väl aldrig några problem, däremot ändring av tempo. Har inte logic, men finns det ingen stretchingfunktion som sköter audio "automatiskt"
Farmer Boy Postat 29 maj 2015 Trådstartare Postat 29 maj 2015 jo, kanske, men hittar inte riktigt rätt parametrar isf. Det jag vill är alltså att öka bpm så att min låt pitchas upp exakt en halvton via. Låtens bpm är idag 130.
Farmer Boy Postat 29 maj 2015 Trådstartare Postat 29 maj 2015 hittade denna sida som löste mitt problem: http://www.thewhippinpost.co.uk/tools/tempo-pitch-calculator.htm
laban1 Postat 29 maj 2015 Postat 29 maj 2015 (redigerat) Låter som fel sätt att jobba! Med dagens verktyg ska man kunna separera tempo och tonhöjd så att dessa inte är kopplade. Men.... halvton frekvensförhållandet är Använder du denna faktor fås 137,7298 BPM, Du kan pröva detta om det låter bra om du vill. Redigerat 29 maj 2015 av laban1
Farmer Boy Postat 29 maj 2015 Trådstartare Postat 29 maj 2015 tack för uträkningen Laban! Det funkar bra! I detta fallet när låten visade sig vara både för långsam och för låg i tonart känner jag att detta nog ändå är den klart mest transparenta lösningen. Jag tycker "speed" algon bibehåller ljudkvaliteten betydligt bättre än alla "pitch" varianter jag testat inkl Melodyne. jag är helnöjd!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.