Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Har funderat ett tag på att köpa lite studio utrustning för att utveckla mina house produktioner, då är min fråga vad behöver jag?

Producerar i FL Studio 11.

Har ni någon rekommendation på midi synth? Vill helst ha 49-tangenter på det.

Monitorer: funderade på Yamaha hs 7, vad har ni för åsikt om den? Kan jag få bättre monitorer i samma prisklass?

Behöver jag ett externt ljudkort? Vettefan ens vad det är till för...

Är det här det nödvändigaste för min studio? Kom gärna med förslag på saker jag kan behöva för jag är inte så kunnig inom det här området.

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Jag antar att du pillat ett tag med FL med tanke på att du skriver att du använder FL.

Har ni någon rekommendation på midi synth?

Det är helv avhängigt på hur bra du är på piano. Jag skulle rekommendera runt fyra oktaver ifall du inte har något klaviatur ö.h.t. (Och om du inte redan kan, lär dig spela liiite piano, det kommer underlätta kolossalt!)

För min del när det gäller ett mindre klaviatur som man ska ha på skrivbordet, är dessa prio:

1. Inget som ser plastigt 90-tal ut

2. Kompakt design, så det får plats mellan tangentbordet och skärmen

3. Pris. Finns många hyfsade 4-oktavers-klaviaturer för under tusenlappen

(EDIT: ett sånt här? http://www.thomann.de/se/cme_mkey.htm)

Monitorer: funderade på Yamaha hs 7, vad har ni för åsikt om den? Kan jag få bättre monitorer i samma prisklass?

Yamaha är absolut jättebra monitorer. Billigare alternativ som jag tycker är sjukt prisvära är M-Audio BX-serien. Tänk på att mindre högtalar-element producerar mindre bas, själv skulle jag välja 5"-bas eller uppåt. Men jag är väldigt tveksam att du kommer uppleva någon stor skillnad i början. Ta de monitorerna du har råd med.

Tips: Om du är/blir seriös med mixning framöver, budgetera även för en (monitor)-baslåda! Gärna av samma tillverkare. Baslådan är någonting väldigt många verkar glömma bort...

Behöver jag ett externt ljudkort? Vettefan ens vad det är till för...

Externt ljudkort (kan eventuellt) du behöva för att:

1. Få ner latensen utan ASIO4ALL

2. Kunna koppla in monitorer med balanserade kablar (undvika "brum")

3. Spela in sångare, gitarr eller annat

4. Få bättre koppling/rounting möjligheter ifall din studio växer (och om du behöver)

Är det här det nödvändigaste för min studio? Kom gärna med förslag på saker jag kan behöva för jag är inte så kunnig inom det här området.

Jag skulle nog börja med klaviatur, sedan monitorer och sen ljudkort. Se bara vad det är för anslutningar på monitorerna så du kan koppla in dem. På musiksaker är det oftast tele och XLR-kopplingar. (Istället för RCA och mini-tele.)

Bland det bästa rådet är nog att inte köpa allt på en gång. Köp en grej, testa, lär, undersök och se vad som funkar.

Redigerat av Cathrine
Postat

@cathrine jag har väldigt bra färdigheter på piano. Ska fundera på det du har skrivit.

Några andra synpunkter på "studion"?

k9 (oregistrerad)
Postat

Skulle nog kika på et USB ljudkort för att få en bättre "arbetsmiljö" i den mjukvaran kör på. Med bra ASIO (särskilda drivrutiner för din dator och ljudkort, kan man säga) till ditt ljudkort så kommer datorn hantera det du gör i musiken mycket bättre. Är ju bra m du kan koppla in två eller fler instrument/mickar ifall du vill spela in någon egen sång eller instrument. Finn många relativt billiga ljudkort om borde funka för dig. Focusrites Scarlet serie eller Steinbergs ljudkort skulle jag nog kolla på i första hand.

Något i stil med detta ljudkort tror jag du bör sikta på: http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/steinberg-ur22

Om du har plats i rummet och inte måste ha ditt klaviatur mellan dig och monitorn så skulle jag nog kolla efter ett billigt digitalpiano som har en bra spelkänsla om du är bra på piano. Här är anslagskänsligheten och vikten i tangenterna avgörande för hur du kommer att uppleva klaviaturet. Eller så följer du Cathrines råd het enkelt. Kan ju komplettera så att du har ett av varje när du hittar ett bra begagnat med. 😉

Skulle nog välja ett par bättre studiohörlurar som du gillar före monitorerna. sedan skaffa något i stil med Yamaha HS 7 som du redan är inne på. Tycker personligen att man får mera koll på helheten i lurar än man för i högtalare. Men det är ju lie av en smaksak med. Men om du väljer hörlurar så snåla inte på dem. Välj ett par som ligger på ungefär samma pris som högtalarna du kollade på.

Postat

Angående monitorerna kan jag verkligen hålla med k9 om att skaffa lurar. Speciellt om du inte har möjlighet att sitta i ett väldigt välakustikreglerat rum. I house är det ju väldigt viktigt med basregistret, och att försöka mixa basregistret i ett dåligt rum är bara att köpa sig problem. Skaffa ett par lurar med bra basåtergivning och lyssna mycket på annan musik som du gillar i dem så att du lär dig hur de låter.

Detta speciellt om du funderar på att köpa lite billigare monitorer. För samma pris som ett par dåliga monitorer kan du få ett par skitbra lurar.

Däremot är det alltid skönt att kunna lyssna i högtalare också, men det kan du nästan göra i ett par vanliga hemstereohögtalare så länge.

Ska väl tillägga att jag själv föredrar att sitta i högtalare, men då förutsätter det en bra akustik och bra monitorer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.