Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

sitter här nere i Italien (är bosatt strax norr om Milano sedan 1989) och lyssnar på gammal härlig svensk musik. Just nu är det Imperiet och Thåström som gäller :-) Hemlängtan kallar jag det...

I vilket fall som helst så satt jag här med guran och "NI Guitar Rig" och försöker lira CC Cowboys. Tyvärr går jag bet på att "emulera" gitarren i CC Cowboys. Ngn som vet vilka effekter och förstärkare gitarren har i denna låt ? Eller ngt som liknar?

Tack ska ni ha.

Ciao från Italien

moster67

Annons
Postat

En av de mest betydelsefulla plattorna i mitt liv. Lyssnar igenom just nu...dels tycks det vara någon chorus på gitarren, dels är det nog en del kompressor på, dels är den dränkt i generösa mängder reverb, och dels låter det som en humbuckermik på en gitarr med väldigt lite sustain. Kanske en Telecaster Custom, eller en Les Paul med dålig teknik i fingrarna.

Jag bara gissar. Ät en Bacio åt mig.

Hälsningar

/Henrik

PS Delar replokal med Gurra. DS

Postat

Live med Imperiet vill jag minnas att Tåström använde någon form av Telecaster

och Marshall förstärkare.

Soundet på CC-cowboys låter för mej Ibanez ts in i en chorusbox.

//Pudas

Postat

Tack ska ni ha för er hjälp och input. Ska börja pilla med chorus och så vidare och se om jag kan komma fram till något liknar.

Jag förmodar att det krävs en hel del erfarenhet att komma fram till vilka effekter och förstärkare (och till och med vilka pickuper och gitarrer!!!) som används i en sång och som spelas upp på stereon.

Själv har jag alltid spelat akustisk-gitarr, ensam dock, aldrig i grupp. Förra året så köpte jag mig ett mer seriöst ljudkort (EMU0404) och passade på att köpa en el-gitarr (en strato-kopia). Att spela el-gitarr är helt en annan sak - verkligen skoj - det lät så mycket MER och professionelt än den akustiska gitarren. Och så kan man variera soundet så mycket med hjälp av effekter och liknande. En helt ny värld för mig.

Ha det så bra och tack än en gårg.

ciao

/moster67

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.