Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

...bakom spakarna, och mikrofonerna... osv... 🙂

Det var länge sedan jag var här och ännu mer längre sedan jag lade upp någon musik här.

Utfattig som jag blivit så har jag inte längre möjlighet att köpa mix/mastrar av storheter som t ex Yllet.

Så jag får försöka göra så gott jag kan med vad jag har.

Här är en ny låt som jag känner är i stort sett klar.

Frågan är dock om jag borde lägga på en bas, jag tycker den står sig rätt bra som det är men rätt bas kan ju göra underverk med det mesta...

Tar gärna synpunkter på mix eller annat vad som helst ni kommer att tänka på.

EDIT: Här kommer en version där jag slaskat på lite bas själv för att se om det kan vara något att jobba på. Vad tror ni?

(av någon anledning så går det inte att posta två soundcloudlåtar i samma inlägg, skriver ett svar med nya i)

Redigerat av lonewind
Annons
Postat

Riktigt skön Simon & Garfunkel-känsla på låten! Gillar starkt!

Några grejer jag tänkte på:

- Knäpper till i min högra monitor vid 0:04 precis när allt kommer in (ganska lågt men det finns där). Något som är konstigt klippt?

- Mina otränade öron tycker att rytmgitarren dränker sången litegrann. Antingen sänka volymen på den en liten aning, alternativt gröpa ur den med EQ lite någonstans mellan 1-5k för att sången ska få ligga mer fritt?

Gött mos!

Postat

Riktigt skön Simon & Garfunkel-känsla på låten! Gillar starkt!

Några grejer jag tänkte på:

- Knäpper till i min högra monitor vid 0:04 precis när allt kommer in (ganska lågt men det finns där). Något som är konstigt klippt?

- Mina otränade öron tycker att rytmgitarren dränker sången litegrann. Antingen sänka volymen på den en liten aning, alternativt gröpa ur den med EQ lite någonstans mellan 1-5k för att sången ska få ligga mer fritt?

Gött mos!

Tack som fan, grym kul att låten håller. Det är det viktigaste. Men man vill ju jädrar i mig få till mixen också och det var bra grejer du kom med. Ska kika vad som kan ha hänt vid 0:04. Jag har världens sämsta lyssning så jag missar lätt sånt.

I min hjärna så har jag mixat sången orimligt högt så kanske det är som du säger att jag behöver skära i guran. Någon annan som har tankar om det?

Postat

Vad gäller att lägga till exempelvis bas - jag tycker låten funkar väldigt bra så här redan, men med en bas eller andra tillägg blir det lite annorlunda. Kan bli bättre på några sätt, kan bli fel på andra. Det är väldigt mycket en smaksak, men om du inte är säker så är det ju bara att spela in mer grejer, låta öronen svalna av en dag eller två, och undersöka närmare :-)

Postat

Riktigt skön låt!

Vad det gäller bas så tycker jag en kontrabas hade varit riktigt snyggt på denna. En fet elbas känns inte riktigt på sin plats.

Jag regerade lite på stråkarna i ena örat. De känns helt fel ihop med resten. Kanske hade det hjälpt om de fått lite mer rymd. Men ja, en riktig fiol där hade varit så snyggt.

Postat

Låter jäkligt bra. Möjligtvis är kanske sången, som du säger, något för hög. Den ligger liksom lite för mycket "ovanpå" resten av bandet. Som någon skrev - testa att sänka någonstans 2000-4500 samt lite 200-300 på övriga instrument!

Postat

Vad gäller att lägga till exempelvis bas - jag tycker låten funkar väldigt bra så här redan, men med en bas eller andra tillägg blir det lite annorlunda. Kan bli bättre på några sätt, kan bli fel på andra. Det är väldigt mycket en smaksak, men om du inte är säker så är det ju bara att spela in mer grejer, låta öronen svalna av en dag eller två, och undersöka närmare :-)

Halloj, tack för feedback. Grymt att du gillar låten!

Jag har precis hämtat hem basen så jag tänkte prova lite. Misstänker att låten basmässigt kommer vara långt över vad jag klarar men att sitta och testa lite brukar kunna ge en ett bra hum om vad som kommer funka. Och isf får jag låna in en basist.

Postat

Misstänker att låten basmässigt kommer vara långt över vad jag klarar men att sitta och testa lite brukar kunna ge en ett bra hum om vad som kommer funka. Och isf får jag låna in en basist.

Har en granne här som spelar kontrabas (och elbas). Ska repa ihop med honom på söndag. Vill du att jag hör om han är sugen på att lägga ett spår?

Skulle eventuellt kunna be en vän lägga fiol också om det är intressant.

Lovar ingenting men jag hör mig gärna för om du är intresserad.

Postat

Riktigt skön låt!

Vad det gäller bas så tycker jag en kontrabas hade varit riktigt snyggt på denna. En fet elbas känns inte riktigt på sin plats.

Jag regerade lite på stråkarna i ena örat. De känns helt fel ihop med resten. Kanske hade det hjälpt om de fått lite mer rymd. Men ja, en riktig fiol där hade varit så snyggt.

Hej, härligt att höra att du tycker låten är skön. Och tackar för feedback.

Både vad gäller riktig fiol och kontra så håller jag med. Fan vad gött det skulle vara. Som vanligt faller det på att det då dels blir för svårt inspelnings/prod-tekniskt för mig och för dyrt att anlita musiker.

Jag brukar försöka hålla mig jädra långt ifrån att använda låtsas-instrument men det blir alltid några. Kick t ex i en sån här låt brukar jag försöka smyga in. Man får pilla som fan med velocity på varenda slag för att det inte ska bli allt för stelt och overkligt. Sen om jag vill ha t ex stråk, som i denna, så försöker jag hitta ljud som inte gör anspråk på att vara annat än elektroniska. Stråket här är en mellotron, precis som de andra synt-ljuden, och jag kan hålla med om att just stråket kanske inte är den starkaste biten i låten men för mig fyller den sin funktion. I frånvaro av bättre inslag dvs 🙂

Postat

Har en granne här som spelar kontrabas (och elbas). Ska repa ihop med honom på söndag. Vill du att jag hör om han är sugen på att lägga ett spår?

Skulle eventuellt kunna be en vän lägga fiol också om det är intressant.

Lovar ingenting men jag hör mig gärna för om du är intresserad.

Det var som fan, du skrev medan jag skrev mitt ovanstående svar. Du får mycket mycket gärna höra dig för. Jag skulle verkligen ha användning av sådana kontakter. Om de inte är skitdyra dvs 😲

Postat

Tack allihopa för jättebra feedback. Har precis fixat klicket i början som var just ett dåligt klipp som jag helt hade missat. Har också separerat sången från musiken bättre.

Så nu återstår att se om det blir pålägg av fler instrument 🙂

Postat

Tack Carlbergs och Jayway. Värmer att höra.

Har påbörjat test av lite elbas. Är inte riktigt övertygad om att det kommer bli bra. Men vi får se 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.