Jump to content
Annons

Ljudkortet som inte gjorde någon nytta


clavicl (oregistrerad)

Recommended Posts

clavicl (oregistrerad)

Satt en afton och funderade.

Jag sitter med mitt dyra, fina ljudkort med herrans massa in- och utgångar, klasar av DSP-processorer och lovord från ljudkortsrecensenter världen över. Ingångarna använder jag i princip aldrig, eftersom jag inte har ett envist samspelt storjazzband i garderoben som bara måste spela alla instrument på eeen och samma gång. Möjligtvis trycker jag i en mic mellan varven och låter någon begåvad sångfågel sjunga. Men rösten komprimerar jag så jävla hårt att det dyra kortets fantastiska dynamik och överlägsna AD-omvandlare är omöjliga spåra. Jag använder massa softpluggar, men inte en enda dedikerad för ljudkortets DSP-processorer så DSP-chippen är iskallt oanvända. Jag slutmastermixar och bouncar ner masterwav-filen på hårddisken istället för att skicka ut ljudet och mixa externt. Sålde ju mixerbordet eftersom de interna möjligheterna överglänste den externa motsvarigheten.

Och inte ens då gör ljudkortet nånting. När den färdiga superkvalitetiga master-wav-filen genereras så gör ljudkortet nada, zip, zero, ingenting.

Datorns processor som gör allt.

Ljudkortet har jag alltså bara för att skyffla ljudet från datorn till vänster och höger monitor!? I och för sig gör det jobbet hutlöst bra. Det står ju det på första sidan i ljudkortsmanualen. Jag försöker trösta mig med detta faktum - att tack vare detta proffsiga ljudskyfflande från datorn till monitorerna så hör jag detaljer i mixningssammanhang som jag inte skulle kunna höra med typ ett litet Soundblaster Live-kort med KX-drivare... Eller? Mina monitorer är nog bra, men knappast i klass med vad kortet kräver för att återge dess utomordentligt DA-omvandlade krisptydliga signaler.

Ok.

Tar en snus och försöker istället trösta mig med den Ultralåga Latency som mitt dyra korts drivrutiner möjliggör när jag klinkar på softsyntarna, men lyckas inte stöta bort vetskapen om att ett litet Audiophile 2496 kort för 1.500 spänn har lika låg latency.

Nä, jag måste bara ha fel. Det kan inte vara så att ljudkortet inte har ett skvatt att göra med den slutliga kvaliteten på masterljudfilen. Så jag beslutar mig att vända mig till ett forum med kunniga ljudkortsrävar och ställer där två frågor:

Används ljudkortet när man bouncar ner sin slutmix till hårddisk?

Om inte, är det någon som har ett envist samspelt storjazzband i garderoben och som vill köpa ett ljudkort som klarar av att spela in dem på eeen och samma gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Satt en afton och funderade.

Jag sitter med mitt dyra, fina ljudkort med herrans massa in- och utgångar, klasar av DSP-processorer och lovord från ljudkortsrecensenter världen över. Ingångarna använder jag i princip aldrig, eftersom jag inte har ett envist samspelt storjazzband i garderoben som bara måste spela alla instrument på eeen och samma gång. Möjligtvis trycker jag i en mic mellan varven och låter någon begåvad sångfågel sjunga. Men rösten komprimerar jag så jävla hårt att det dyra kortets fantastiska dynamik och överlägsna AD-omvandlare är omöjliga spåra. Jag använder massa softpluggar, men inte en enda dedikerad för ljudkortets DSP-processorer så DSP-chippen är iskallt oanvända. Jag slutmastermixar och bouncar ner masterwav-filen på hårddisken istället för att skicka ut ljudet och mixa externt. Sålde ju mixerbordet eftersom de interna möjligheterna överglänste den externa motsvarigheten.

Och inte ens då gör ljudkortet nånting. När den färdiga superkvalitetiga master-wav-filen genereras så gör ljudkortet nada, zip, zero, ingenting.

Datorns processor som gör allt.

Ljudkortet har jag alltså bara för att skyffla ljudet från datorn till vänster och höger monitor!? I och för sig gör det jobbet hutlöst bra. Det står ju det på första sidan i ljudkortsmanualen. Jag försöker trösta mig med detta faktum - att tack vare detta proffsiga ljudskyfflande från datorn till monitorerna så hör jag detaljer i mixningssammanhang som jag inte skulle kunna höra med typ ett litet Soundblaster Live-kort med KX-drivare... Eller? Mina monitorer är nog bra, men knappast i klass med vad kortet kräver för att återge dess utomordentligt DA-omvandlade krisptydliga signaler.

Ok.

Tar en snus och försöker istället trösta mig med den Ultralåga Latency som mitt dyra korts drivrutiner möjliggör när jag klinkar på softsyntarna, men lyckas inte stöta bort vetskapen om att ett litet Audiophile 2496 kort för 1.500 spänn har lika låg latency.

Nä, jag måste bara ha fel. Det kan inte vara så att ljudkortet inte har ett skvatt att göra med den slutliga kvaliteten på masterljudfilen. Så jag beslutar mig att vända mig till ett forum med kunniga ljudkortsrävar och ställer där två frågor:

Används ljudkortet när man bouncar ner sin slutmix till hårddisk?

Om inte, är det någon som har ett envist samspelt storjazzband i garderoben och som vill köpa ett ljudkort som klarar av att spela in dem på eeen och samma gång?

Vad är problemet? hur mycket har du betalat för kortet? vad är det för ljudkort??

ja det är "datorn" som gör jobbet, när du bouncear..

Mvh / Starion

Link to comment
Dela på andra sajter

clavicl (oregistrerad)
Vad är problemet? hur mycket har du betalat för kortet? vad är det för ljudkort??

ja det är "datorn" som gör jobbet, när du bouncear..

Mvh / Starion

Enda problemet är min okunnighet. Ett faktum som jag hoppas jag är ensam om - att man väljer ett dyrare ljudkort för man tror sig få en bättre ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet används inte om du inte realtidsbounce'ar med externa effekter. Är det så att du har ett externt TC M3000 reverb med i mixen så att du slussar det på in och utgångar så kommer ljudkortet att måsta användas. Annars ligger allt på processorn.

Det här med ljudkort är ju lite underligt. Köper man ett dyrt grafikkort så vet man att spelen kommer att funka bättre och vara snyggare. Man kommer att kunna köra nyare spel i högre upplösningar. Så är det inte vad gäller ljudkort. Har man inte användning för 8 ingångar så har man inte det, så enkelt är det. Väldigt många gör ett bättre köp om de skaffar ett processoravlastande kort som UAD-1 eller Powercore och köper ett enklare ljudkort. Problemet är ju som du beskriver att inte så många har ett jazzband i garderoben, dessutom skall du ha mik'ar, mikpreampar och en studio att spela in dem i.

Vilket ljudkort har du köpt? Jag kan eventuellt vara intresserad av att köpa det av dig om du vill bli av med kortet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt är det inte ljudkortet i filmen som har skrivit brevet.

Hej,

Fattar inte citatet... kanske för att jag inte är så kunnig i området...

🙂

Har inget med ljudkort att göra... Kommer från TV-programmet Bullen.

"Och som vanligt är det inte killen/tjejen i filmen som har skrivit brevet." 😆

Haha! Den va rätt bra, Pluffo! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

merl (oregistrerad)

Sälj kortet till mig. låter som jag kan behöva det bättre.. vill ha bra med ingångar och ett gäng DSP processorer.

blev ju lurad på mitt delta 1010.. så..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

*osiris slår klubban i bordet* Ja, så var det dags för föremål nummer trettio tre.

Ett ljudkort med massa in och utgångar. Obs! Jazzband i garderob ingår ej!

Låt budgivningen börja!

(robert vill vara auktionsledare) 😕

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...