Jump to content
Annons

Brusig ljudkrets kan en preamp motverka det

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag undrar som sagt om en apparat har ett ganska högt egen brus i sina ljudkretsar (i det här fallet en kamera) är det då möjligt att neutralisera det med en preamp? Jag tror inte på det själv då det borde förstärka även bruset tycker jag men tänkte kolla om nån vet. Man kanske eventuellt kan dölja det en del med en starkare insignal men det känns som bakvänt.

Tacksam för input.

Annons
Postat

Om preampen är lågbrusig, så kan det funka - men tar kameran in linenivå? Det är ju linenivå som kommer ut från preampen. Kruxet är också att veta hur signalvägen är i kameran. Många billigare lösningar när man har både mick och line in, bygger på att man dämpar insignalen innan den skickas in i mickpreampen - och då är en extern preamp meningslös, eftersom man då förstärker signalen för att sedan dämpa innan den förstärks igen i den brusiga kameran - och risken är då att det blir ännu brusigare...

Bäst skulle nog vara om man förstärker mickens signal innan den kommer in till den inbyggda preampen (t ex Triton Audio FetHead/FetHead Phantom, om kameran lämnar ut fantommatning).

Annars kan du lösa det i efterhand med en brusreducering, om du spelar in en bit i ett tyst rum och har som grund för att sedan plocka bort det från det önskade ljudet, genom att brusreduceringen analyserar den "tysta" biten, för att sedan filtrera bort enbart det - exempelvis med iZotope RX4.

Postat

Om preampen är lågbrusig, så kan det funka - men tar kameran in linenivå? Det är ju linenivå som kommer ut från preampen. Kruxet är också att veta hur signalvägen är i kameran. Många billigare lösningar när man har både mick och line in, bygger på att man dämpar insignalen innan den skickas in i mickpreampen - och då är en extern preamp meningslös, eftersom man då förstärker signalen för att sedan dämpa innan den förstärks igen i den brusiga kameran - och risken är då att det blir ännu brusigare...

Bäst skulle nog vara om man förstärker mickens signal innan den kommer in till den inbyggda preampen (t ex Triton Audio FetHead/FetHead Phantom, om kameran lämnar ut fantommatning).

Annars kan du lösa det i efterhand med en brusreducering, om du spelar in en bit i ett tyst rum och har som grund för att sedan plocka bort det från det önskade ljudet, genom att brusreduceringen analyserar den "tysta" biten, för att sedan filtrera bort enbart det - exempelvis med iZotope RX4.

Vill tipsa om att gratisprogrammet Audacity har en väl fungerande brustvätt också (som fungerar på det viset Claes pratade om).

Postat (redigerat)

Tack för svar. Jag tolkar det som att det givetvis och precis som jag sälv tänker är bäst att inte fixa det i mixen så att säga utan hellre då skaffa en extern inspelare för ljudet. Kameran har både line och mic i inställningarna men bara en fysisk ingång och dessvärre har jag inte hittat nåt kopplings schema för den. Jag upptäckte det här när jag skulle testa en röde VS en Se Electronics mikrofon avsedda för kameror.

https://www.youtube.com/watch?v=OTqj9S2Uk4Q

Redigerat av Burnin Sven
Postat

En Iphone eller Ipad etc med ljudkort och mikrofon funkar ju till ljud om kameran brusar för mycket när jag tänker efter. Speciellt Iphonen skulle ju funka perfekt då den är liten och smidig och man som regel redan har den med. Man får hålla tummarna att ingen ringer bara 😄 .

Den här typen av shotgun mikrofoner är säkert bra men dom som alla andra mikrofoner funkar bäst nära ljudkällan. Här sitter jag cirkus två meter från mikrofonen och det hörs väldigt bra att det inte är optimalt. Jag har hört exempel med Röde micken där den varit försedd med förlängningssladd och suttit närma ljudkällan och då låter den bra faktiskt trots att den är ganska billig.

SE Electronics micken har inbyggt batteri och är lite starkare men Röde micken låter bäst tycker jag. Jag tror också att det här är ett ganska verklighetstroget exempel på där folk använder den här typen av mickar dvs ganska kass akustik och sällan närmare till ljudkällan än i det här exemplet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.