Martin Postat 19 april 2015 Postat 19 april 2015 Annars Bullerbyn. Köp båda och så testar du vilket som passar dina öron och ditt workflow bäst. Sen lämnar du tillbaka det andra på öppet köp. Köp båda två samtidigt 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Jag skulle välja RME för deras grymma drivrutiner. Det är för mig praktiskt viktigare att kunna köra ett system med låg latency än mätbara störningar som ligger väl under -100dbfs. Så fort en mick kopplas in ökar störningarna direkt. 😉
Martin Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Då vet jag vad man ska kolla efter. Tack för att du delar med dig, Martin! https://diyaudioheaven.wordpress.com/tutorials/power-supplies/
prototyp Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Jag sålde mitt focusrite liquid saffire 56 och köpte ett audient id22 och kan bara säga WOW. Vilken kvalité! T.o.m lägre latency än liquid kortet. Man saknar såklart att kunna välja mellan emulationerna men som ni alla säkert redan vet så är audients preamps i världsklass, ad/da är otroligt bra och riktigt snyggt och stilrent ljudkort. Kostade mig 4500kr tror jag NYTT, helt sjukt bra pris. Aldrig varit såhär nöjd med ett ljudkort förut!
JJRockford Postat 20 april 2015 Postat 20 april 2015 Nej det filtreras ju säkerligen bort om det är nån vettig som byggt det. Men sätt en gitarrmick brevid en USB-kabel ska du få höra på symfoni av ljud. En gitarrmick är gjord för att plocka upp ljud. På vilket sätt är detta relevant? Det är väl ingen som lägger en inkopplad USB-kabel mot gitarrmickarna när de spelar in? Du hakade upp dig på ljudet från USB-överföringen. Det kan vara läckage från tusentals ställen. Jag vet bara att många inspelningar även idag lider av dessa problem. När allt kördes in på Band var det en helt annan grej, fanns inte så mycket grejer i studion som kunde skapa oljud på den tiden, förutom musikerna. (Digitalt klingande ljud) Överlag. Dessa frekvenser ligger ju väldigt högt och ofta ohörbara för utrustningen. Men ska du ha en inspelning som är helt korrekt ända upp i höga frekvenser måste du "överbygga" saker och det var det jag mena när jag sa headroom, då menar jag både bandbredd och headroom. Problemet är att mycket utrustning idag generar mer störningar än förr vilket sätter andra krav på inspelningsutrustning. Kan du ge några exempel på dessa problem?
Jay Bee Postat 8 maj 2015 Postat 8 maj 2015 Jag kör på ett SPL Crimson till min PC och ett Apollo Twin till min Mac. SPL slår alla andra tillverkare med hästlängder vad gäller stabilitet och drivrutiner till PC.
DigRules Postat 8 maj 2015 Postat 8 maj 2015 Jag kör på ett SPL Crimson till min PC och ett Apollo Twin till min Mac. SPL slår alla andra tillverkare med hästlängder vad gäller stabilitet och drivrutiner till PC. Måste ha tagit tid att testa alla andra tillverkare och deras drivrutiner...men med tanke på att det tydligen skiljer hästlängder går det kanske ganska snabbt att göra sådana generella omdömen. 3
iGnu Postat 8 maj 2015 Postat 8 maj 2015 Jag måste varna lite för ljudkort från SPL. de verkar inte riktigt ha full koll på sina drivrutiner och firmwares riktigt än.. Senaste FW och drivrutin gjorde mitt crimson totalt obrukbar för mig, både på pc och mac. Men efter 18 dagars väntan på supporten fick jag till slut filerna för att kunna backa firmwaret till en version som enligt dom själva inte var särskilt bra. Är väldigt nöjd med kortet för övrigt men ångrar lite bytet från RME till SPL. Det blir absolut RME nästa gång.
Jay Bee Postat 8 maj 2015 Postat 8 maj 2015 Emil, Crimson har inte firewire. Eller hur menar du? Kanske lite missformulerat. RME är kända för sin stabilitet men för priset vad gäller SPL's Crimson på 4,500kr med tanke på deras stabilitet slår det dem andra tillverkarna stort vad gäller PC. Strulet Emil nämner är varken något jag har upplevt med det eller läst om. RME är också bra om man vill betala mer för samma stabilitet. Audient har kanske smulan schysstare preamps även om preampsem i Crimson är från SPL's gainstation som är riktigt fina.
rainydays Postat 8 maj 2015 Postat 8 maj 2015 Emil, Crimson har inte firewire. Eller hur menar du? Firmware, inte firewire. Det är mjukvaran som sitter i själva interfacet.
Bullerbyn Postat 11 maj 2015 Trådstartare Postat 11 maj 2015 Beställde ett Audient till slut. Blir intressant huruvida det är någon större skillnad ljudmässigt från mitt gamla Roland UA-55?
Martin Postat 11 maj 2015 Postat 11 maj 2015 (redigerat) Beställde ett Audient till slut. Blir intressant huruvida det är någon större skillnad ljudmässigt från mitt gamla Roland UA-55? nej alla ad/da låter ju perfekt. digitalt. 😉 Redigerat 11 maj 2015 av Martin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.