Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter nu och pular med mixning av 12-mannabandet i SONAR. Blås ska strax in, men funderar på bästa sätt att åstadkomma det jag mig veterligen gjort innan. Gäller både för blås och kör.

Avsikt:

Säg att vi har tre blåsare. Tanken är att jag panorerar dessa säg, 60L, 40L, 20L, på respektive kanal, och därefter vill jag skicka var och en av dessa till ett delay på andra sidan, i.e. 60R, 40R, 20R. Blir relativt kort svarstid, men det är inte poängen.

Nuvarande sätt:

Blås #1 panoreras 60L, sedan upprättar jag en effektbus med ett stereodelay, och skickar sedan medelst send på blås #1 den rena signalen till delaybusen, men panorerar detta send 60R. Så långt allt väl. DÅ har jag direktsignal 60L och delaysignal 60R.

Efter att ha gjort samma sak på resterande blåskanaler och send-at alla till samma delaybus, routar jag utgången (output) från respektive blåskanal till en separat bus som ligger bredvid blåsdelaybusen (för överskådlighets skull). Tanken är att jag vill gruppkomprimera blåsarna lite lätt. Men komprimerar jag bussen som har alla blåssignaler, blir det m.a.o enbart den direkta signalen som blir komprimerad - inte fx-busen med blåsdelayet.

Av den anledningen adresserade jag nu utgången från både blåsbussen och blåsdelaybussen till en ny buss - "masterhorns" - på vilken jag nu har både direkt- och delaysignal samlad - där jag nu processar som jag tänkt.

Undrar enbart om detta är giltigt tillvägagångssätt? Kan inte minnas att jag brukat göra så förr. Poängen är mest att jag vill gruppkomprimera alla blåsare, utan att missa delaysignalen.

Annons
Postat (redigerat)

Alternativt att jag skickar alla blåsarna till en gemensam buss som vanligt, gruppkomprimerar denna och sedan lägger en effektretur till delay på blåsbussen? Då har jag redan komprimerat gruppen innan delay tar vid.

Men hur skulle jag i så fall få den omvända panoreringen från delaybussen?

Eller - att jag gör som i första inlägget men även komprimerar delaybussen exakt likadant?

Redigerat av JohnRick
Postat

Det förstnämnda låter helt ok! Funkar det så funkar det. 🙂

Själv hade jag nog komprimerat effektbussen separat eftersom det ger lite bättre kontroll. Men att köra allt på en kompressor kanske ger helt rätt ljud, vad vet jag.

Om du vill vända panoreringen på effektbussen kan du helt enkelt lägga på en plugg som byter plats på höger och vänster kanal. Då kan du ju lätt testa vilket du tycker låter bäst också. Kan tänka mig att köra panoreringen på delayet tvärt emot kan skapa lite åksjuka. Men det beror ju på arret också.

Postat

Tack för input. Och output!

Jag gör som i mitt första exempel. Mest för att delaysignalen i stort är lika stark som direktsignalen, så det är inte en liten sendtuss till reverb/delay som det vanligtvis är.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.