Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att banta mängden prylar i min studio en aning, och använda någon av Allen & Heath's ZED-mixers. De verkar ha många smarta funktioner som gör att många av mina rackprylar onödiga, t ex inbyggda DI-boxar på ett par av kanalerna, att kunna routa valfri kanal på mixern till mixerns inbyggda ljudkorts ingångsspår, eller att det går att koppla in hörlurar direkt till aux-sendarna (goodbye patchbay, hörlursförstärkare, ljudkort, rackmonterade DI's o s v).

Av någon outgrundlig anledning har de dock valt att använda en ljudkortsdel i mixern som enbart har stöd för 48 kHz samplingsfrekvens. Kan det bli problem på något sätt med alla mina nuvarande projekt (som alla är inspelade med 44.1 kHz)?

Antar att det inte är några problem att spela upp eller så, men funderar ändå lite på om det möjligen skulle kunna orsaka onödig nedsättning på prestandan eller så?

Annons
Postat

Det kan bli problem med allt. Om dina gamla projekt har kört med 44.1kHz, så kommer allt att bli pitchat upp eftersom det spelas upp snabbare än det ska, om inte mixern kan styras av DAW-programmets inställda samplingsfrekvens, utan enbart använder 48kHz oavsett vilket.

Postat (redigerat)

Helt fel Claes! Digitalt ljud är perfekt och det vet du också! 😄

Det borde du också veta Rockford, fifan vad du tjatat om det där!

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Postat

Hittade en tråd på Steinbergs eget forum med någon som gjort just denna resan... Det hade funkat bra (Cubase samplar om filerna), sånär som på att editeringar som är gjorda via AudioWarp försvinner. Antar att det finns någon "bounce in place" funktion en skulle kunna göra först, men sicket jobb att sitta och gör det i alla projekt...

Så jag får nog se mig om efter något annat.

Hittade en tråd på Steinbergs eget forum med någon som gjort just denna resan... Det hade funkat bra (Cubase samplar om filerna), sånär som på att editeringar som är gjorda via AudioWarp försvinner. Antar att det finns någon "bounce in place" funktion en skulle kunna göra först, men sicket jobb att sitta och gör det i alla projekt...

Helt fel Claes! Digitalt ljud är perfekt och det vet du också! 😄

Det borde du också veta Rockford, fifan vad du tjatat om det där!

Testa spela upp en vinylskiva eller magnetband i fel hastighet och se hur bra ljudet blir 😉

pme (oregistrerad)
Postat

Det kan bli problem med allt. Om dina gamla projekt har kört med 44.1kHz, så kommer allt att bli pitchat upp eftersom det spelas upp snabbare än det ska, om inte mixern kan styras av DAW-programmets inställda samplingsfrekvens, utan enbart använder 48kHz oavsett vilket.

Inte i cubase i alla fall. Cubase kommer att fråga dig om du vill skala om dina ljudfiler. Det blir inga förluster att gå från 44.1 till 48, men det kommer att bli tyngre för datorn. Och jag tvivlar på att det finns några DAW idag som inte kan detta. Men det finns förstås möjligheten att filer utanför DAW:en inte kan automatiskt hanteras korrekt vid skalning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.