Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå! 🙂

Kort och gott, undrar om någon skulle vilja dela med sig av lite "egna" tips & tricks med kompressorn som ni har lärt er med tiden. Googlar man på det så kommer bara alla dessa klassiska användningsområden upp så som parallel- och seriekompression, sidechain och så vidare upp... vilket jag INTE söker. Jag är mer ute efter dessa nya underground tips som ni lärt er av någon annan eller själv från experimentering som ni använder ofta för att det visat sig funka. Så, någon som sitter på något ni vill dela mer er om? 🙂

Till exempel; En mixare vid namn Matthew Weiss gav ett tips nyligen om att använda extremare komprimering på sång (men funkar på mer) inom det frekvensområde som tydligheten existerar på med hjälp utav en multibandare istället/och för EQ tex.

Täänk juu!

Redigerat av Modern Rockstar
Annons
Postat

Såg en grej med Chris Lord Algie tror jag det var när han la på en multibandskompressor på sång och körde kort attack/release på ett område som han ville ha bort men ändå kvar. Grejen var tydligen att människan uppfattar bara det lilla i början men det stannar kvar fast det inte hörs eller nåt vilket gör att man slipper kanske bummel eller dåliga frekvenser fast de ändå bidrar...

Var lite svårt att förstå men man är ju varken kung på mixning eller har mycket studielån direkt...

Postat

Jag brukar göra en grej som fixar till ett bra mellanregister i mixen. Jag skickar ut de instrument som behöver extra skjuts i mellanregistret. Dock så brukar jag vara försiktig med sången. Lägger ett HPF och LPF så att bara mellanregistret är kvar på bussen. Lägegr sedan waves pulte MEQ-5 och attenuerar 1.5khz och boostar samma frekvens. Lägger sedan en limiter efter eq:n som får jobba några db. Blandar sedan in denna med mixen tills mellanregistret får lagom skjuts.

MVH

Anders

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Igår kväll eller rättare sagt natt när jag sände lite live till vaughnlive.tv så fick jag dra på ganska hårt med kompressorn på sången/kraxningen så det inte bara stämmer utan verkar vara nödvändigt att dra på mer på kompressorn i alla fall när det gäller presets. Sen för att få bort lite gyttja så lägger jag några eq och tar jag bort ca - 3-3'5 db runt 410 och samma runt 2200. Har man nån effekt på buss så gör jag samma på den. Att ta bort några db runt 400 kan städa upp på alla instrument.

Postat

Jag diggar att använda några vanliga kompressorer efter varandra. Reapers inbyggda gör så att man kan välja vilka frekvenser man vill att kompressorn ska jobba på, det är grymt. Tex om man spelar in akustisk gitarr så kan den flacka något enormt i mellanregistret, då hittar man frekvensen som flackar och komprimerar så det blir jämt, grymt. Gillar det bättre än multiband för tillfället

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.