Jump to content
Annons

Mono eller stereo kabel nödvändigt till anslutning av P.A högtalare?

Recommended Posts

AtoneMusic (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag har nu beställt ett par M-audio studiophile bx5 d2 och undrar om jag behöver köpa mono eller stereo kablar. Jag kommer koppla två 6,3mm kablar till mitt ljudkort focusrite scarlett 2i2! Det finns en left och en right! Jag behöver väll bara ha mono kablar eller behöver jag stereo? Tacksam för svar 😄

Annons
Postat

Eftersom ljudkortet har balanserade ut och monitorerna har balanserade in, så är det lämpligast med balanserade kablar - alltså med TRS-kontakter ("stereotele").

Men borde det inte räcka med mono med tanke på att det finns en left och en right ? 😄

Postat

Men borde det inte räcka med mono med tanke på att det finns en left och en right ? 😄

Använder du "monotele", så blir det obalanserad överföring och därför större risk att det kommer in störningar på vägen. Finns det balanserade in/ut, så är det alltid bättre att köra balanserat.

Tänk inte i termerna "mono" eller "stereo" när det gäller telekontakterna. En balanserad överföring sker med TRS-kontakter ("stereotele"), men det är fortfarande en monosignal.

http://wiki.kontrollrummet.com/Telekontakt

Postat

Använder du "monotele", så blir det obalanserad överföring och därför större risk att det kommer in störningar på vägen. Finns det balanserade in/ut, så är det alltid bättre att köra balanserat.

Tänk inte i termerna "mono" eller "stereo" när det gäller telekontakterna. En balanserad överföring sker med TRS-kontakter ("stereotele"), men det är fortfarande en monosignal.

http://wiki.kontroll...com/Telekontakt

Tack 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.