Jump to content
Annons

Analoga mastringsburkar, vilken ordning?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har genom åren skaffat en del goa burkar som jag mastrar genom. Fram till idag har det varit en sån här liten kedja: Apex EQ (både grafisk o parametrisk i samma burk), och sist en SPL Dynamaxx kompressor/limiter. Digitalportan jag spelar in med har också eq jag kan använda. Har även ett Lexicon MPX1 reverb/effekter. Har funkat bra hittills…

Men nu har jag äntligen fått tag på en SPL Vitalizer, letat en beg i flera år… Enligt SPL ska man ha Vitalizern sist i kedjan, men de andra två funderar jag på… Kan det vara vettigare att sätta kompressorn först, EQ som tvåa, o Vitalizern sist? Har jag eq först plattar väl kompressorn ut lite av de eq-justeringar man gör? Sätter jag kompressorn först kan jag ändå tex skära lite bas innan kompressorn med portans eq.

Har testat Vitalizern bara lite grann, den kan verkligen göra grejer med ljudet som är omöjliga att få till med enbart eq o kompressor, och det blir inte alls så vasst o jobbigt som i en del excitergrejer. I basområdet kan man göra ganska magiska grejer. Snyggt är det att köra burken på OH, eller en ak gitarr.

Hur skulle ni gjort?

A: EQ - Kompressor - Vitalizer

B: Kompressor - EQ - Vitalizer

http://spl.info/inde....php?id=111&L=1

EDIT: EQ-burken har även ett variabelt lowcutfilter, så det kanske ändå är vettigast att ha eq först?

http://www.apex-audio.be/manufacturing/products/overview/3/10808

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar hålla sånt öppet via patchbay. För det mesta tycker jag Exciters, under förutsättningen att de är bra givetvis, kan vara snygga på helheten för att ge luft & limma ihop mixen lite extra om man använt mindre luftiga mickar eller luddiga samplingar. Men när man bara vill ha den på enstaka lite murriga ljudkällor så vill jag gärna ha den möjligheten lätt tillgänglig.

Vad gäller signalkedjan annars så sätter jag i princip aldrig EQ innan Compressor. När man börjar fippla med frequenser så börjar Compressorn leva rövare, men filter innan Comp kan göra underverk, särskilt Hi-Pass! Om Exciters kommer innan eller efter EQ beror på excitern. Låter den väldigt naturlig? Efter. Behöver den hjälp? Innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill en inte alltid ha en limiter allra sist i kedjan när en mastrar?

När jag kör de här utbordargrejerna så får jag ändå möjlighet till att använda portans limitrar sist i kedjan. De är väl inte så skitbra, men jag använder dem jämt ändå, de brukar klara att ta bort lite peakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill en inte alltid ha en limiter allra sist i kedjan när en mastrar?

Beror på om materialet klarar det eller inte. Är ljudkällorna väldigt odynamiska & mixen väldigt välmixad så händer det att även lite limiter kan skapa mer skada än nytta.

Dock är det bra att ha som säkerhet precis i periferin även då för att säkra mot exempelvis ljudkällor som hamnar i harmoni med varandra & skapar peakar, men då jobbar den ju annorlunda mot hur de flesta skulle tänka här..

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Hur skulle ni gjort?

A: EQ - Kompressor - Vitalizer

B: Kompressor - EQ - Vitalizer

Beror ju lite på hur man använder EQ:n. Själv i mastringssammanhang blir det endast att skära jättelågbas och kanske toppa lite diskant om det behövs. Så jag skulle säga A.

Men om man ska in och skära och leva mycket med EQ:n kanske alt B är bättre. Dock kan jag tycka att det kan vara onödigt att kompressorn jobbar mot ett material som man kanske ändå skär bort (t ex lågbas).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har läst att EQ alltid används före kompressor vid mastring. Det är även hur jag gör och det funkar bra!

Lägger jag in en låt i logic för mastring ser kedjan ut såhär;

Gain

EQ

Widener och liknande effekter

Kompressor

Limiter

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...