Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Enligt titel.

Har hållit på och trackat 15-mannabandet nu successivt (spelat in en och en alltså). Nu kommer turen till kör och blås.

Kören är det jag är mest bekymrad över av anledningarna i titel. Rummet är förvisso mindre bra, men gångbart förutsatt att jag dämpar på valda ställen (bakom och sidor). Dock undrar jag fortfarande över vilket som är bästa sättet att spela in dessa på. Tre personer gäller.

Optimalt hade varit en åt gången med kondensatormick, men nu kommer en att flygas in och sedan får allt sättas där alla sjunger samtidigt, vilket troligtvis inte går att tumma på. Då inte alla tre kan påstås vara helt tonsäkra så funderar jag i stället på att sätta upp dynamiska sm- beta58'or i en halvcirkel för att minimera läck i den mån det är möjligt, men då även kanske bli given möjligheten att efteråt pitchkorrigera en aning utan att röra läcket i respektive kanal alltför mycket. Om alla spelar in samtidigt i samma rum är jag rädd att kondensator är uteslutet.

Input?

Annons
Postat

Ja jag hade nog gjort likadant i din situation. Beror kanske lite på vilken roll kören har och hur resten av instrumentationen ser ut. Men som du beskriver det verkar det vara den bästa kompromissen.

Postat

Ja jag hade nog gjort likadant i din situation. Beror kanske lite på vilken roll kören har och hur resten av instrumentationen ser ut. Men som du beskriver det verkar det vara den bästa kompromissen.

Ja, jag tror det också. Kören ska ju enbart vara understöd till lead vox, sedan ska bas, trummor, orgel, två gitarrer och blås också in. Blir nog en del Melodyne-ande.

Postat

Å andra sidan skulle jag iofs bara kunna smälla upp två småkondensatorer och ha de tre sjunga in i den som en grupp, göra några dubbeltagningar och sedan panna ut.

Det måste nog göras riktigt enkelt med tanke på omständigheterna.

Postat

Du tänker att du skulle kombinera tagningar istället för att pitchkorrigera? Jovisst, det är ju ett alternativ.

Men jag vet inte, jag hade nog kört på ditt första förslag ändå eftersom du säger att rummet inte är så smickrande heller. Och så är det lite mer flexibelt.

Tänker du att det kanske blir lite för torrt och intimt?

Postat

Jag har ingen praktiskt erfarenhet, men läst på flera ställen att det överhuvudtaget ofta är bättre med riktade dynamiska mikrofoner när rummet inte är så bra.

Postat

Jag skulle nog också välja en dynamisk mick per sångare. Även om du inte vill Melodyna, så har du ju då chansen att editera eller automatisera volymen på enskilda stämmor, där det blir surt.

Jag tycker personligen att det kan vara trixigt att "få in" en stereoinspelning i en pop-mix, det kan ju också ev vara ett argument för separata mickar istället för stereo.

Om du har tillräckligt med mickar och kanaler kan du kanske till och med köra bägge - dvs spela in enskilda stämmor med dynamiska, och samtidigt ha två kondingar i stereo - och välja väg när du mixar? Om man vill krångla till det 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.