Jump to content
Annons

Roland a-49 (midi keyboard) ganska lätt lösning tror jag

Recommended Posts

kalydy (oregistrerad)
Postat

Hej, köpte mitt roland a-49 igår och allt funkar finemang!

Jag har bara två frågor.

1. När jag lägger in en egeninspelad sample så kan jag spela ut ljuden på min midikeyboard.

Jag vet hur jag drar ner på attacken o decayen så att klippet spelas sålänge jag håller ner en tangent.

Men när jag spelar mörkare toner så spelas det upp mörkare, men långsammare, som att tempot blir nerdraget.

Samma om jag spelar ljusa toner, då blir samplet uppspeedat och ljusare

Kan man göra så att när jag slår mörka/ljusa toner så spelas samplet upp mörkare/ljusare men utan att

samplen blir uppspeedat/nerspeedat ??

2.

Just nu så styrs volymen av min sample av hur hårt jag trycker på min midikeyboard

finns det något sätt att det blir samma volym oavsett hur hårt jag trycker ner tangenterna på midikeyboardern?

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Kul att det funkar:-)

Men, om du bara har EN sample så kommer den ju att pitchas (ändra tonhöjd) upp/ner och låta som den går långsammare/snabbare beroende på vilken ton du spelar. Förtydligar: den samplen som du har passar bara en tangent på ditt keyboard (plus kanske några toner upp och ner från den tonen som är samplad).

Om man använder t.ex. en sample-player typ Halion (Steinberg-Cubase), Expand (Avid-Pro Tools) eller liknande, har man där i samplat tonen flera gånger över hela tangentbordet för att det ska låta mer naturligt.

Om din midi-keyboard har inställning för Velocity så ställ den på 127, då blir alla toner lika höga. Man har då ingen dynamik. Vill du ha mer dynamik ställ den på 0, då blir tonerna mellan 0-127. Alltså man har en dynamik mellan 0 och 127.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
kalydy (oregistrerad)
Postat

Ok tack för snabbt svar, är ganska ny men lär mig snabbt!

Vart ställer jag in dynamiken någonstans?

kalydy (oregistrerad)
Postat

Nvm, jag hittade 🙂 tack!

kalydy (oregistrerad)
Postat

Finns det inget lätt sätt att göra detta i FL studio?

Att assigna ett sample till alla keys?

Och isåfall hade du kunnat plocka fram någon tutorial på det?

Jag har sett exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=DMCFfwu33uk

Där dem samplat ett "ok" ljud från en kille

Har dem assignat den till flera keys eller har dem samma issue som mig?

Är detta en svår process?

Hela idén med det är att jag tycker om att spela in egna ljud och mixa ljuden och använda det till drop eller intron osv,

hade velat röra mig lite friare än några toner runt min orginalkey

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.