Jump to content
Annons

Nytt internet, 10Gbit/s


Mr Keys

Recommended Posts

Den som har tillgång till Computer Sweden(15april) kan ju läsa mer där....

Nu börjar vi snacka BRA hastigheter......10Gbit/sek.....Finns idag bara i USA, där 150 universitet och ett gäng företag är anslutna till nätet....!

........10Gbit/sek......då spräcks ju alla dagens begränsningar för vad man kan åstadkomma på internet........samarbeta i realtid med musik över nätet....tv....film...radio...everything....!

Sunet planerar denna uppkoppling i Sverige till början av 2007.....peartopear uppkopplingar med hastigheter på 30-40Gbit/sek tydligen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

att skicka ljud i 44.1kHz@16-bitar tar ju rätt liten bandbredd - typ 1Mbit/s. Lite grafik och annat bös>nån megabit till. Säg allt som allt 5Mbit/s. Det finns redan nu. Lite smart implementation i musikprogrammen för samarbeten och det är löst med dagens teknik.

Det som är haken är ju fördröjningen i nätet. Har man snabb hastighet men hög ping-tid så blir det nog inte så ball att jobba ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man sitter på 10mbit så är det sällan man kommer upp i fulla hastigheter. Såvida man inte skickar mot nån på samma isp. BBB<--->USA är totalt värdelöst t ex.

Men om taket ligger på 10Gb/s snarare än 10Mb/s, nog borde man väl kunna komma upp i åtminstone 50MB/s, eller något sådant(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag var inne på me rän bara streama ett spår.....jag var inne på att köra multikanalsstreaming live mellan studios eller låtskrivare.....inte vet jag riktigt hu/var/när/varför.....men ändå.........och stream video omkomprimerat måste ju sluka bandbredd som en blåval äter plakton......! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...