Jump to content
Annons

Dubba bas?


fawrhaest

Recommended Posts

Jag är inte sådär värst kung på ljudteknik, så jag tänkte höra om det är nån som kan tänkas veta om det är en bra idé å dubba basen... jag har dubbat en drös gitarrer å ville att basen skulle komma fram lite mer för å få lite mer tryck i ljudet... hur bör man panorera basarna och behöver man kanske lägga en bas till i mitten eller nåt? hjälp?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du gör absolut bäst i att komprimera och EQ:a den basen du nu använder för att få den att passa i sitt syfte.

Eller helt enkelt spela om den, men jag anser att det ska räcka med 1 bas med rätt mixning.

Men musik handlar om att bryta mönster så ifall det låter bättre med fler så go ahead 😆

lägg gärna upp et ljudexempel både efter och innan dubbning ...

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dubbar ofta bas, men det är inte alla låtar och stilar det passar till (tyvärr inget ljudexempel upplagt). Men en riktigt soft låt där man har en "falling/climbing bass" med lite melodiinlägg kan få en enorm bredd med dubbad bass. Det viktiga är att man inte har samma ljud på båda basarna, och att man EQ:ar de lite olika i efterhand. Vid inspelning av andra basen ska man "muta" första basen så man inte omedvetet hakar på den. Poängen är att de ska hålla sig i samma tonart, men skilja sig åt i melodi. Sen pannar man ut dem strickt vänster/höger. Det brukar bli helt ok stämspel i "det nedre registret" som breddar låten. Bara till att testa. Finns ju alltid en "delete". 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har panorerat en till höger och en till vänster... Det känns som det blir lite fetare och lättare att urskilja basen... Låten är en lite rockig hårdrockslåt (?)... Men det var en skön idé med stämspelet där ju! måste fan prova det nån gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Att lägga en sub-bas, tersen en oktav under basen, och bara lägga helnoter, brukar bli coolt i de flesta sorters musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dubbar ofta bas [...] Poängen är att de ska hålla sig i samma tonart, men skilja sig åt i melodi.

Jag gillar också bas i stämmor! Men om ska va korrekt så är det inte detsamma som att dubba. Att dubba innebär väl att man upprepar tonföljd och rytmik, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dubbar ofta bas [...] Poängen är att de ska hålla sig i samma tonart, men skilja sig åt i melodi.

Jag gillar också bas i stämmor! Men om ska va korrekt så är det inte detsamma som att dubba. Att dubba innebär väl att man upprepar tonföljd och rytmik, eller?

Ja det va så jag såg på det när jag besvarade frågan iaf....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...