Jump to content
Annons

Använd datorn och DAW:et som effektprocessor vid livespelning?

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag har ett Tascam 1641 USB audio/MIDI interface och spelar in på mina windows datorer med det och använder energyXT 2.6 som DAW. Jag undrar om man istället för hårdvarueffektprocessor kan använda datorn och energyXT som effektprocessor (med plugins också) vid livespelning och inte bara när man spelar in på datorn? I så fall kan jag utnyttja alla ingångar,precis som en större mixer (jag har Behringer Xenyx 1204), på Tascam 1641 (8 mic preamp ingångar och 2 omställbara mellan mic/line ingångar och 4 line ingångar).

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det borde funka men det beror nog på hur mycket latency du har i ditt system. Jag har testat nåt liknande när jag sänder live till youtube live och andra siter och ibland verkar det funka ok men det är svårt att säga säkert hur det låter i andra änden. Kort sagt det är nog bara att testa sig fram. På macsidan som jag kör så finns Mainstage som ska fixa det där hur det är på PC sidan vet jag inte men det borde finnas nåt liknande.

Postat

Klart det funkar, det är ju egentligen ingen skillnad mot när du använder andra heldigitala apparater för ljudet att färdas genom, tex att använda en Kemper i livesammanhang. Eller att lyssningen i studion går via datorn. Däremot hänger det på hur stabil rigg du har och hur långt ner du kommer i latency. Jag har spelat gitarr live som var kopplad gitarr>ljudkort in>macbook pro>Logic med gitarrplugins>ljudkort ut>mixerplats. Det handlade dock om en enda kanal. Men i studion (senaste Mac Pro med lite extra godis i) spelar jag ju in på 32 samples latency både i Logic och Pro Tools, och hanterar utan problem 20-30 kanalers inspelning med icke hörbar latency (roundtrip på 3-4 ms) och en hel drös plugins om man så vill, samt lyssning från datorn ut på mixerbordet.

Poängen är att jag tycker inte du ska vara rädd för att testa. Det är ju extremt behändigt.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

I en en annan tråd om mainstage så länkas det till en video med nine inch nails där dom kör med mainstage och hur revolutionerande det är. Om det finns nåt liknande på pc sidan vet jag inte dessvärre men det vore konstigt om det inte gör det.

En sån lösning vore det bästa då det kan bli konstiga förmodligen fasfel fenomen ibland om man kör genom sitt musikprogram när man kör med flera kanaler på rec samtidigt på det där sättet med olika effektprocesser/pluggar körandes samtidigt.

Man behöver inte senaste värsta datorn för sånt nu det beror mest på hur många input ditt ljudkort har men som sagt det kan bli lite lustigt ibland. Kort sagt är det viktiga spelningar så håll antalet live kanaler lågt och testa noga först så du hittar ett stabilt läge.

• 2 veckor senare...
Harald (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren. Jag undrar också om det är någon som vet vilka DAW:s som stöder volym kontroll "volume faders" från Behringer BCF2000 som jag har? Alltså så att man kan sköta volym reglerna på BCF2000 (en USB/MIDI controller) som en ordinär analog mixer vid livespelning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.