Jump to content
Annons

Hur kopplar man monitorer?

Recommended Posts

hrastovic (oregistrerad)
Postat

Hej allihop! Den här frågan e kanske lite dum, men ja vet inte bättre hehe :rolleyes:

Ska köpa ett audiophile 24/96 o några billigare monitorer till och min fråga är om det går att koppla från analog ut på ljudkortet (röd/vit rca)och sen direkt till monitorerna eller måste man ha en mixer emellan? (jag mixar i datorn)

Tack på förhand!!!

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
(jag mixar i datorn)

Tack på förhand!!!

Om du mixar så ska du ju kunna det här.

Annars kan du nog få hjälp i musikbutiken där du köper ditt ljudkort.

lycka till.

Postat

Då måste du ha aktiva monitorer, vet ej om de brukar ha rca kontakter (röda-vita). annars måste du ha en förstärkare före monitorerna.

Du behöver en preamp om du ska spela in tex. gitarr, sång genom ljudkortet.

så en billig mixer kan vara ett alternativ.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
så en billig mixer kan vara ett alternativ.

Nej.

En billig mixer är aldrig ett alternativ.

Postat

så en billig mixer kan vara ett  alternativ.

Nej.

Lätt för dig att säga som har andra alternativ. 😆

Håkan

Postat

En sak som man borde tänka på om man är rädd om monitorerna är att införskaffa, eller bygga, en billig passiv volymkontroll mellan datorn/interfacet och monitorerna.....som man kan dra ner volymen med.

När man drar igång datorn kan det nämligen klicka till, olika mkt och olika skadligt beroende på vad man har för grejor.....detta kan vara skadligt för monitorerna, och då är det bra att ha en liten volymkontroll som är helt oberoende av datorn, och är helt nervriden och skyddar monitorerna från detta klick....

alternativt en mixer....

Fördelen med en passiv kontroll är att den påverkar ljudet minimalt då det inte är några aktiva förstärkarkomponenter i den.

Postat (redigerat)
Jag lovar dig att du kommer glömma av att vrida ner volymen i mjukvaran både en och två gånger.

Vem var det till? 😆

För det jag pratade om var en hårdvarubox..... 😉

dessutom är det inte säkert att det hjälper att virda ner i mjukvaran, då det kan gå strömmar när man sätter på utrustningen som inte påverkas av hur mjukvaran är inställt....inte ens volymratten på ett interface behöver hjälpa tyvärr....

Men som sagt, Claes hade ju ett bra alternativ.....det finns andra liknande lösningar också...presounus firestation har nån.....mackie bogknob är en annan...osv....

Redigerat av Mr Keys
Postat

Sen har vi den solklara apparaten för detta syfte:

Samson C-control.

Köpte en beggad för 1000 spänn för 2 veckor sen och är kanonnöjd. Du får chans till olika lyssningar samt hörlursförstärkare. Även inbyggd talkbackfunktion, dim-knapp, muteknapp. Ja allt du behöver ha 🙂

Samson C-control

Postat

så en billig mixer kan vara ett  alternativ.

Nej.

Det kan väl visst vara ett alternativ att börja med för en som inte har så mkt pengar...

För dig som räknas som proffs på musik så duger det kanske inte, men till en glad amatör duger det ju oftast!

Postat (redigerat)

Hej!

Som sagt så behöver du inte ha en mixer/förförstärkare mellan ljudkort och monitorer men, det komma garanterat vid flertalet tillfällen

låta jättehögt ur högtalarna när volymen av någon anledning råkar stå på max och om då monitorerna och/eller hörseln pajar så hade

en volymkontroll ju varit väl värd sitt pris.

Om du tänkt köpa ett Audiophile 24/96 och därefter behöva införskaffa passiv-volumkontrollsenhet à tusenlappen är annars

ett alternativ att köpa externa ljudkortet Audiophile USB / Audiophile Firewire, à 1495:-/1995:-, medels inbyggd volymkontroll.

Redigerat av Peder
Postat
En sak som man borde tänka på om man är rädd om monitorerna är att införskaffa, eller bygga, en billig passiv volymkontroll mellan datorn/interfacet och monitorerna.....som man kan dra ner volymen med.

När man drar igång datorn kan det nämligen klicka till, olika mkt och olika skadligt beroende på vad man har för grejor.....detta kan vara skadligt för monitorerna, och då är det bra att ha en liten volymkontroll som är helt oberoende av datorn, och är helt nervriden och skyddar monitorerna från detta klick....

Alternativt så gör man som man har gjort i alla tider, dvs slår på förstärkningen sist. När man är klar för dagen så slår man av förstärkaren först. Mkt svårare än så behöver det inte vara!

Har man då aktiva högtalare så gäller det samma procedur.

Postat

Alternativt så gör man som man har gjort i alla tider, dvs slår på förstärkningen sist. När man är klar för dagen så slår man av förstärkaren först. Mkt svårare än så behöver det inte vara!

Har man då aktiva högtalare så gäller det samma procedur.

Ja, det vore ju dumt att förenkla saker och ring.... 😄

För mig funkar inte följande tankebana:

1: ok, nu ska vi avsluta....vad vad det jag var tvungen att komma ihåg?

2: Just det, innan jag stänger av datorn måste jag:

2b: först ställa mig upp och knalla runt bordet och stänga av monitor 1

2c: sen knalla vidare till andra sidan bordet och stänga av monitor 2

3: sen kan jag stänga av datorn

4: Aj fan.....jag hade visst redan stängt av datorn....**oops**

Problem nummer 2:

1: Nu ska vi sätta igång och jobba

2: På med datorn

3: varför i helvete kommer det inget ljud???....

4: man börjar rota och leta och kommer efter ett tag på att man måste sätta på monitorerna..

Ok, tolka det ovanstående med viss ironi, men det blir för struligt för mig....enklare med en enkel, stor, tydlig ratt att vrida på. 🙁

Men absolut....om man alltid har koll på vad man gör så funkar det....! Jag som är tankspridd och förvirrad och glömmer saker förenklar hellre saker och ting för att det ska passa mig. 🙂

Postat
Ja, det vore ju dumt att förenkla saker och ring.... 😄

För mig funkar inte följande tankebana:

1: ok, nu ska vi avsluta....vad vad det jag var tvungen att komma ihåg?

2: Just det, innan jag stänger av datorn måste jag:

2b: först ställa mig upp och knalla runt bordet och stänga av monitor 1

2c: sen knalla vidare till andra sidan bordet och stänga av monitor 2

3: sen kan jag stänga av datorn

4: Aj fan.....jag hade visst redan stängt av datorn....**oops**

Problem nummer 2:

1: Nu ska vi sätta igång och jobba

2: På med datorn

3: varför i helvete kommer det inget ljud???....

4: man börjar rota och leta och kommer efter ett tag på att man måste sätta på monitorerna..

Ok, tolka det ovanstående med viss ironi, men det blir för struligt för mig....enklare med en enkel, stor, tydlig ratt att vrida på. 🙁

Men absolut....om man alltid har koll på vad man gör så funkar det....! Jag som är tankspridd och förvirrad och glömmer saker förenklar hellre saker och ting för att det ska passa mig. 🙂

Koppla då högtalarna till en egen skarvsladd som har egen strömbrytare och resten av utrustningen till en annan.

När du kommer så slår du alltid på den strömbrytare som går till datorn först och sen brytaren till högtalarna. Då slipper du knalla runt så mkt också!

Postat

Hej!

En annan grej är att man till monitorerna har en eldosa med påknapp i form utav en nyckel. Denna nyckel låses in i ett skåp som i sin tur öppnas via ett strömrelä som

är tjuvkopplat till datorns strömförsörjning! Är datorn avslagen så kan man inte öppna skåpet med nyckeln som låser upp strömmen till monitorernas eldosa, smart va?

Postat
Hej!

En annan grej är att man till monitorerna har en eldosa med påknapp i form utav en nyckel. Denna nyckel låses in i ett skåp som i sin tur öppnas via ett strömrelä som

är tjuvkopplat till datorns strömförsörjning! Är datorn avslagen så kan man inte öppna skåpet med nyckeln som låser upp strömmen till monitorernas eldosa, smart va?

Jahaaaa... såååå... 😉

Skämta :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.