Jump to content
Annons

Mastring så musiken är i sidan av sången?

Recommended Posts

technorocker (oregistrerad)
Postat

Ja jag är nybörjare, och det är svårt att förklara men om vi tar tex Ellie Goulding - Burn.

Så tycker jag att musiken ligger lite åt vänster på något sätt och sången i mitten, jag har försökt mixat och pannat men så enkelt var det inte att få till det 🙂 någon som förstår vad jag menar?

är det det som kallas mid/side compression? eller har det med mixning att göra ändå?

Tack på förhand för svar

Annons
Postat

Lyssnade lite snabbt på låten. Trummor, bas och sånt verkar ju lika i mitten, däremot har de säkert panorerat ut syntarna lite. Sånt kan en leka mycket med, dela upp t ex ett synt spår på två monokanaler, lägg ett delay på några ms + chorus/dist/whatever på det ena, och panorera ut på var sin sida.

Postat

Jag vet inte vilket typ av musik du gör, men en test du kan göra är att t.ex spela in en gitarrslinga likadant två gångar och sedan panorera den ena till vänster och den andra till höger. Då får man ett brett ljud som du pratar om 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.