Tranback Postat 10 mars 2015 Postat 10 mars 2015 Hej, Jag håller på att slutmixa en skiva och har stött på ett litet problem. Jag har ett Roland Space Echo som jag använder väldigt mycket, problemet är att det blir väldigt mycket latency när jag routar en auxkanal till ekot och sen tillbaka till en annan auxkanal i Logic. Detta sker oavsett om jag använder I/O-pluggen eller om jag gör det manuellt så att säga. Det låter som att det är på tillbaka vägen latencyn uppkommer då det inte hörs någonting om man inte routar tillbaka ljudet från ekot till logic utan bara lyssnar på det i monitorerna. Jag förstår att det behövs någon form av delaykompensation. Men jag vet inte riktigt vad. Mycket tacksam för svar.
laban1 Postat 10 mars 2015 Postat 10 mars 2015 Jag förstår att det behövs någon form av delaykompensation. Men jag vet inte riktigt vad. finns det inte en ruta att bocka i för delaykompensation i Logic? Förstod nog inte helt vad du är ute efter: Ska du mixa och inte har automatisk delaykompensation kan man lägga samma plugin på andra spår men inte aktivera dessa, tror jag. Gäller det inspelning så har det med hur ditt ljudkort hanterar direct monitoring. Kanske har du någon nytta av mitt försök till svar.. 🙂
Tranback Postat 10 mars 2015 Trådstartare Postat 10 mars 2015 finns det inte en ruta att bocka i för delaykompensation i Logic? Förstod nog inte helt vad du är ute efter: Ska du mixa och inte har automatisk delaykompensation kan man lägga samma plugin på andra spår men inte aktivera dessa, tror jag. Gäller det inspelning så har det med hur ditt ljudkort hanterar direct monitoring. Kanske har du någon nytta av mitt försök till svar.. 🙂 Mitt problem är alltså att när jag ska ställa in ekot, och framför allt när jag ska bounca låten så blir ju latencyn ett väldigt problem. Vad jag förstår så är Logic delaykompensation bara för plugg-ins?
Tranback Postat 13 mars 2015 Trådstartare Postat 13 mars 2015 Ingen som har stött på samma problem och har någon bra lösning?
JakobP Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 Du behöver mäta latencyn på din externa burk och kompensera det manuellt med Recording Delay i preferences, Burnin Sven postade en bra länk i en annan tråd häromdan: http://play.macprovi...om/logic9207/18 🙂
Elof (oregistrerad) Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 (redigerat) vilken version använder du? om du använder en I/O plugg, lägger du den på ett spår eller en aux? vill du ha den inspelad eller ska den gå i realtid? jobbade mycket med hårdvaruinserts i logic innan ping-funktionen fanns på I/O pluggen (version 6,7,8) och gör det fortfarande. Det finns en del workarounds för att bli av med latency med hårdvara. Redigerat 13 mars 2015 av Elof
Tranback Postat 13 mars 2015 Trådstartare Postat 13 mars 2015 vilken version använder du? om du använder en I/O plugg, lägger du den på ett spår eller en aux? vill du ha den inspelad eller ska den gå i realtid? jobbade mycket med hårdvaruinserts i logic innan ping-funktionen fanns på I/O pluggen (version 6,7,8) och gör det fortfarande. Det finns en del workarounds för att bli av med latency med hårdvara. Jag använder Logic Pro 9.1.8. Jag lägger I/O-pluggen på en buskanal som sedan är input på en Aux-kanal. Jag vill gärna att den ska gå i realtid. Alltså precis oms om du skulle lägga en delayplugg på en send.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.