Jump to content
Annons

Shure Sm-58 eller Beta-58?

hertingen

Recommended Posts

Hej.

Jag är i behov av en sång mick som jag tänker använda i replokalen.

Har funderat på att köpa en Shure SM-58 då jag läst mycket bra om den och att många gillar den.

Men jag har även upptäckt att det finns en likvärdig mick som heter Shure BETA-58. Och vad jag har förstått så är det en uppdatering av den äldre SM-58. (tror jag iaf).

Någon som vet vad som är den största skillnaden mellan dom?

Kanske någon som har/har använt båda två som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tacksam för svar

Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker mycket bättre om soundet i Beta58. SM58 har jag aldrig gillat - men sådant är ju alltid en smaksak. Enligt min mening är alltså Beta58 en ENORM förbättring. 🙂

Dela på andra sajter

Vi har bade beta 58 och sm58 I repluckan. Bägge är ju klassiska livemickar, men beta 58 är helt klart att föredra om man vill betala lite extra. Anledningen är att den är mindre rundgångskänslig, tar upp I mindre omkrets vlket är bra I livesammanhang med sång. Det later tightare och tyngre helt enkelt.

P

Dela på andra sajter

Jag föredrar ljudet i SM58 alla gånger. Jag tycker Betan är alldeles för elak i toppen. SM är mycket snällare och jag tycker den är lättare att mixa.

På vissa röster funkar Betan bra, men jag skulle aldrig testa den i första hand. + att SM är billigare 🙂

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren allihopa! Det verkar ju som att en Beta58 skulle passa bäst för mig. Jag sjunger med en rätt så "låg" sångröst. Dvs att jag håller mig mot det låga och basiga registret så ju högre input jag kan ha på micken innan det blir rundgång desto bättre.

Dela på andra sajter

Kan väl Tillägga att Sm 57 och sm 58 har samma membran ..dvs samma mic men med olika huvuden ,Gillar min sm 58 men som ni säger är lite rund tagande.men förakta inte sm 57 som dålig Sång mic .bara för den är som alla tror är till för Stärkare .. absolut inte.

Är en full fjädrad sång mic som tål Stryk ..och låter skit bra i hemma miljö..

Tjip Hemmpe

Dela på andra sajter

Jag tycker också att Beta58 låter enormt mkt bättre än Sm58. Polarn som pysslar en del med liveljud tycker det inte är nån skillnad, o att SM58 låter bättre i bland. Om man skulle frångå Beta 58 tycker jag SM57 låter bättre som live sångmick än SM58. SM58 tappar diskant (pga puffskyddet?) sen vässas det tillbaka på ett fult onaturligt vis i nån eq-grej i micken. SM57 är mel allround o kan användas till lite allt möjligt…

Tycker jag alltså…

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.