hertingen Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Hej. Jag är i behov av en sång mick som jag tänker använda i replokalen. Har funderat på att köpa en Shure SM-58 då jag läst mycket bra om den och att många gillar den. Men jag har även upptäckt att det finns en likvärdig mick som heter Shure BETA-58. Och vad jag har förstått så är det en uppdatering av den äldre SM-58. (tror jag iaf). Någon som vet vad som är den största skillnaden mellan dom? Kanske någon som har/har använt båda två som kan dela med sig av sina erfarenheter? Tacksam för svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 (redigerat) Bl a är Beta58 en supercardioid http://www.shureblog...a/#.VP3Mf_yG-zo Redigerat 9 mars 2015 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 AKG D7! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hertingen Postat 9 mars 2015 Trådstartare Dela Postat 9 mars 2015 Tack för det, mycket bra info där laban1. Ska kolla upp AKG D7 också, gämföra den mot Shuren. Tack för tippset JohnRick Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Betan är ju att föredra då den är snävare i sin upptagning och inte har lika fult/mycket läckage. När vi körde livestreamad konsert i höstas körde vi beta58 på alla sångare och det var helt klart att föredra mot sm58. Enligt mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Ja den är mindre rundgångskänslig har jag märkt och lite krispigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Jag tycker mycket bättre om soundet i Beta58. SM58 har jag aldrig gillat - men sådant är ju alltid en smaksak. Enligt min mening är alltså Beta58 en ENORM förbättring. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Den Gode Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Körde med en handhållen sm58 när jag spelade in sång. Tyckte det blev bra. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Den Gode Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Vill tillägga att detta är länge sedan. Spelade in på portastudio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 9 mars 2015 Dela Postat 9 mars 2015 Vill tillägga att detta är länge sedan. Spelade in på portastudio. Funkar än idag. Jag spelade in några och de la på sång efteråt med en sm58. Lät riktigt bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Paul Postat 10 mars 2015 Dela Postat 10 mars 2015 Vi har bade beta 58 och sm58 I repluckan. Bägge är ju klassiska livemickar, men beta 58 är helt klart att föredra om man vill betala lite extra. Anledningen är att den är mindre rundgångskänslig, tar upp I mindre omkrets vlket är bra I livesammanhang med sång. Det later tightare och tyngre helt enkelt. P Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndreasEastwood Postat 10 mars 2015 Dela Postat 10 mars 2015 Jag föredrar ljudet i SM58 alla gånger. Jag tycker Betan är alldeles för elak i toppen. SM är mycket snällare och jag tycker den är lättare att mixa. På vissa röster funkar Betan bra, men jag skulle aldrig testa den i första hand. + att SM är billigare 🙂 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hertingen Postat 10 mars 2015 Trådstartare Dela Postat 10 mars 2015 Tack så mycket för svaren allihopa! Det verkar ju som att en Beta58 skulle passa bäst för mig. Jag sjunger med en rätt så "låg" sångröst. Dvs att jag håller mig mot det låga och basiga registret så ju högre input jag kan ha på micken innan det blir rundgång desto bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemmpe Postat 13 mars 2015 Dela Postat 13 mars 2015 Kan väl Tillägga att Sm 57 och sm 58 har samma membran ..dvs samma mic men med olika huvuden ,Gillar min sm 58 men som ni säger är lite rund tagande.men förakta inte sm 57 som dålig Sång mic .bara för den är som alla tror är till för Stärkare .. absolut inte. Är en full fjädrad sång mic som tål Stryk ..och låter skit bra i hemma miljö.. Tjip Hemmpe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 mars 2015 Dela Postat 13 mars 2015 Jag tycker också att Beta58 låter enormt mkt bättre än Sm58. Polarn som pysslar en del med liveljud tycker det inte är nån skillnad, o att SM58 låter bättre i bland. Om man skulle frångå Beta 58 tycker jag SM57 låter bättre som live sångmick än SM58. SM58 tappar diskant (pga puffskyddet?) sen vässas det tillbaka på ett fult onaturligt vis i nån eq-grej i micken. SM57 är mel allround o kan användas till lite allt möjligt… Tycker jag alltså… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.