Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kommit över ett större analogt bord med integrerad bantampatch.

Bordet är i riktigt fint skick, lite löda och lite F2 gjorde underverk.

Nu kommer jag till det stadiet då jag ska koppla in detta med min övriga gear för att få det att fungera. Jag har haft liknande bord tidigare med bantam patch men då har jag också haft xlr in på varje kanal vilket har underlättat.

Nu har jag med bordet 4 st multikontakter med telekontakter tape In/Out, var kopplar jag dessa i min utrustning? för att jag ska kunna spela in genom bordet till datorn samt kunna lägga upp det för mix.

Mikrofon-Ljudkort in-dator-Ljudkort out-Mixerbord men sen då?

Behöver jag löda om något och i så fall var?

Annons
  • 2 veckor senare...
Postat

Skulle tro att du behöver edac-don för att koppla in all outboard. Mitt amek angela (som är storebror till ditt magnum) är det iallafall så med. Också viktigt att tänka på att lyfta jord på rätt ställen så du inte får jordloopar. Jag tog hjälp av en tekniker för att re ut det ordentligt.

Postat

Har inte helt stenkoll på just tac magnum. Men av dina bilder att dömma så ser jag endast edac som anslutning till ditt mixerbord (som på mitt angela). Om du bara har edac som anslutning på bordet så bör ju allt du vill koppla in/ut till bordet kopplas in via edac-kontakterna.

Rimligen behöver du en multi med xlr hona> edac (90?) för att koppla in dina mickar. Oftast får du ut 24 kanaler på ett edac 90 don i dessa sammanhang. För din outboard behöver du minst 2 edac där du använder det enda för in och det andra för ut. Det är här det här med att lyfta jorden kommer in i bilden. Och det finns de som kan det bättre än jag.

Postat

Ja men då förstår jag allt lite bättre. Behöver helt enkelt en sådan edac 90 pin to xlr female. Frågan är var man kan köpa en sådan? kostar väl skjortan kan jag tänka mig.

För Outboard har jag redan edac-multikablar samte tape in/Out på tele som jag kör till ljudkortet. Något jag missuppfattat?

Tack som tusan för hjälpen.

Postat

Antagligen är det förberett så att den edac "mick in" anslutningen är normaliserad i patchen så att du inte behöver patcha in ditt ljudkort. Alltså tex kanal 1-24 buss out går till tape in i patchen. Vilket är grymt att slippa alla patchkablar.

Har du manual till bordet?

Annars är det bara att köra. Om du upplever jordloop så kolla hur dina multi/edac är lödda.

Postat

Edac finns på ebay. Kolla på dina don så att du köper rätt. Också så finns det olika varianter på hur du löder dem. En som man löder och en som man använder en tång och klämmer. Du behöver också ett specialverktyg för att frigöra stiften från donet. Även krympslang behövs. Viktigt också är att köpa bra multikabel som passar. Mogami är bra. Måste vara följsam och mjuk. Bäst är de som är numrerade 1-24. Det är väldigt lite plats.

Postat (redigerat)

Okej.

Men jag har redan edac pin honor in till bordet, kan man inte köpa en färdig edac-xlr Female så man slipper löda? Yes jag har manual och det jag fått höra så funkar det att köra utan patchkablar in varje gång.

Redigerat av Studionisse
Postat

Jag känner inte till något ställe som har sådana på lager. Men finns säkert flertalet personer som kan tänka sig att bygga dem åt dig mot betalning. Själv gick mitt kabalage på typ 15-20k men då gjorde en tekniker en totalplanering för hela systemet. Skulle tippa på att en sådan kabel skulle hamna runt 3-4k om du låter någon bygga den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.