rockstone Postat 27 februari 2015 Postat 27 februari 2015 Sitter med cubase 5 och mixar, brukar ha referenslåtar i windows media playern men det e lite omständigt, skullle vilja ha referenslåtarna i cubase projektet, men det funkar inte p.g.a att jag har lite compresorer och sånt på masterkanalen, (som då ochså kommer att påverka referenslåtarna) Hur gör man? Kan man ha två masterkanaler? Har ett edirol ua 25 kort, om det påverkar nåt? eller ska jag skicka alla mina filer/spår till en gruppkanal och använda den som masterkanal, och låta mina referenslåtar få den vanliga mastern? Hur gör ni?
Jon Rinneby Postat 27 februari 2015 Postat 27 februari 2015 (redigerat) Nu jobbar jag inte i Cubase, men i Reaper brukar jag göra en gruppkanal som jag döper till MIXBUS - Sen låter jag alla tracks gå genom den, och lägger eventuella "mastereffekter" där. På detta sätt är masterkanalen helt ren och du kan då tex importera ett referensspår, som inte går genom MIXBUS-gruppen. Kika gärna även på denna plug: https://www.samplemagic.com/details/184/magic-ab mvh Jon Redigerat 27 februari 2015 av Yllet
HoboRec Postat 27 februari 2015 Postat 27 februari 2015 Jag kör Cubase och brukar göra som Yllet säger här. Gör en gruppkanal och ha som master för din mix så kan du ha ett stereospår med referens till masterregeln.
Hakkuun Postat 27 februari 2015 Postat 27 februari 2015 Kan du inte bara stänga av det som är på din masterkanal medans du lyssnar på referenslåten? Det bör väl funka eller? 😄 2
Sonefors Postat 27 februari 2015 Postat 27 februari 2015 Jag kör Sample Magic AB under varje produktion jag gör. Tycker den är grym.
LIIKET Postat 5 mars 2015 Postat 5 mars 2015 Devices -> VST Connections -> Outputs -> Add bus, sedan skickar du bara spåret med referenslåten till denna istället för din vanliga masterbuss.
laban1 Postat 5 mars 2015 Postat 5 mars 2015 Devices -> VST Connections -> Outputs -> Add bus, sedan skickar du bara spåret med referenslåten till denna istället för din vanliga masterbuss. Och vart går "referensbussen", hur lyssnar du på den?
FNG Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Hej Jag använder också Sample Magic AB. Har den på masterkanalen i Ableton. https://www.samplemagic.com/details/184/magic-ab
JJRockford Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Nu jobbar jag inte i Cubase, men i Reaper brukar jag göra en gruppkanal som jag döper till MIXBUS - Sen låter jag alla tracks gå genom den, och lägger eventuella "mastereffekter" där. På detta sätt är masterkanalen helt ren och du kan då tex importera ett referensspår, som inte går genom MIXBUS-gruppen. Kika gärna även på denna plug: https://www.samplema...ls/184/magic-ab mvh Jon Sådär går fint att göra i Cubase också.
LIIKET Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Och vart går "referensbussen", hur lyssnar du på den? Assigna bara ljudkortets vanliga left/right-utgångar, precis som den andra bussen som bör finnas under samma flik.
laban1 Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Assigna bara ljudkortets vanliga left/right-utgångar, precis som den andra bussen som bör finnas under samma flik. men det funkar inte p.g.a att jag har lite compresorer och sånt på masterkanalen, (som då ochså kommer att påverka referenslåtarna) Eller?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.