Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad skulle ni kalla "dubba" på engelska? Med betydelsen att spela in samma sak två eller fler gånger.

Vad skulle ni kalla "stämma" på engelska? Med betydelsen att spela in en variant av huvudmelodin.

Annons
Postat

.. Eller från samma lista:

Stämma (en stämma i en kör, orkester osv) - Part

Postat (redigerat)

Jag har också undrat vad just stämma heter. Men det är ju ett substantiv, så det kan ju inte översättas till harmonize eller harmonizing. Eller heter det "a harmonize"?

Edit: Ordet jag söker är melodistämma oavsett sång eller "instrumentstämma".

Redigerat av Ziggy
Postat (redigerat)

Jag har också undrat vad just stämma heter. Men det är ju ett substantiv, så det kan ju inte översättas till harmonize eller harmonizing. Eller heter det "a harmonize"?

Edit: Ordet jag söker är melodistämma oavsett sång eller "instrumentstämma".

Harmony skulle jag säga. Could you lay down the third harmonic on that melody, kanske?

Redigerat av crillemannen
Postat (redigerat)

Harmony skulle jag säga. Could you lay down the third harmonic on that melody, kanske?

Utan att veta skulle jag vilja byta ut 'harmonic' till 'harmony' i ditt exempel i så fall. Det låter mer rätt. Men om det är den korrekta termen har jag ingen aning om. Redigerat av Ziggy
pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Overdub skulle jag kalla det, och enl samma källa som DVibe hittade och några till så verkar stämma kallas "part", nåt jag inte direkt känner igen. Harmony känns mer bekant.

Postat

Enligt min erfarenhet så brukar man ju prat om harmonies när man pratar om sång och parts när det är instrumentstämmor.

Och overdub är väll det man oftast säger när man pratar om dubbar.

Men det kan variera mellan olika producenter och musiker vad man använder för terminologi. Men ovanstående exempel är enligt min erfarenhet ganska vanliga benämningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.