Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag använder det som utgångspunkt, inte som regel. Oftast funkar det mesta bra att hårdpanorera tycker jag men ibland låter saker bättre om de får ligga nånstans mittemellan.

Postat (redigerat)

Hur gör du med trummor? Är själv inget fan av pukor som är hårt pannade.

Men många i usa verkar helt inne på lcr. Kanske kör de trummor i mono (som jag själv peppar på). Tex fairfax recording (gamla sound city) där kevin augunas bara har lcr på sitt mixerbord. Men får till grymma mixar.

Redigerat av XtommyX
Postat

Det kan vara viktigt att få in "gamla mixerbord"-aspekten.

Det händer att man hör "jag kör lcr för att han* gör det"

Sen säger "han" i en intervju att han kör lcr för att på hans mixerbord finns det inga andra alternativ.

*kommer inte ihåg namnet men känd som satan är han

Själv kör jag lcr om det är metal eftersom jag upplever att jag får mer separation på det viset, med undantag av pukor och körsång/bakgrundsskrik.

Är det lite mer luftig musik med fler instrument så går jag loss med panoreringen.

Postat (redigerat)

Jag tycker det beror på låten och vilken känsla man vill ha i den. Att hårdpanorera pukorna kan få dem att framträda mycket mer vilket kan vara jättesnyggt i rätt sammanhang tycker jag. Speciellt i lite lugnare låtar med mycket rymd. Men visst, det låter inte så "naturligt", och på vissa trumspår blir det bara jobbigt att lyssna på i hörlurar.

Ja, Kevin på Fairfax kör väl i regel bara en OH och en baskagge om jag minns rätt? Å andra sidan kör de väl ofta live i samma rum så trummorna blöder in i de andra mickarna ganska mycket. Det ökar nog på rymdkänslan ändå.

Men jag gillar verkligen hans less-is-more-attityd.

Redigerat av rainydays
Postat

Jo läckage kan ju bidra. När jag själv trackar allt i samma rum sä tycker jag ändå det är svårt att få blödningen att bli märkbar. Slutar alltid upp med att det blir någon ambiensmick.

Jo kevins stil är grym. Kör själv den typen av uppmickning ganska ofta. Safear dock upp med virvel och golvpuka. Men ofta låter en d12 på bk och en u87 som oh komplett.

Scheps är ju kanske mest känd för detta ja. Hör ändå inte att trummorna låter så "onaturligt" som jag upplever hårt pannade pukor oftast blir i hans mixar. Han mixar väl främst så pga db tappet som blir när man använder panpot på hans nevebord. Lcr switchen har ingen db tapp.

Postat

Tänkte på en grej. När man kör LCR. Jobbar ni helst med monosignaler då? Och hur jobbar ni med reverb/delay?

Vilka spår lägger ni helt i mitten? Bk, virvel, bas och sång såklart. Men mer?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Finns ingen anledning att lägga något mer i mitten. Det är redan trångt nog i mitten.

Postat

Beror såklart på vad man utgår ifrån för material.

Själv brukar jag ofta ha mer än så i mitten men det är ju individuellt.

Hur jobbar ni med akustiska piano osv i lcrmix? Undrar lite mer ingående.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.