Jump to content
Annons

Ebay säljare har sina varor i Kina men säger England är det lagligt?

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag har sett att ganska många säljare på Ebay anger att varorna finns i England men i verkligheten så finns dom i Kina. Till och med en vecka som det kan ta från England är väl i överkant tycker jag men från China kan det ta månader så det här är ju viktigt att man får reda på innan man köper. Hur fan kan Ebay gå med på det och finns det ingen lagstiftning för internationell handel över internet överhuvudtaget kan man ju undra?

När man söker på deras comunity om det här så får man upp ganska gamla träffar så det måste ha hållit på en tid. Ofta så får man tydligen olika erbjudande typ om sänkt pris som kompensation eller pengarna tillbaka om man skickar tillbaka grejorna. Men då till Kina förstås och det är ju lite skillnad på fraktkostnaden och tid mellan Sverige och England mot Kina.

Det finns olika sätt som man tipsar om så man kan kolla det här innan man köper men fan ska man behöva det det här måste ju vara olagligt enligt nationell lagstiftning för distanshandel i dom flesta civiliserade länder. Som konsument inom EU har man ett ganska bra skydd när det gäller tex returer av defekta varor och returfrakt etc vid distansköp men tydligen inte när det gäller hur man marknadsför sig mot konsument. Det är klart att man har en ganska omfattande undersökningsplikt och att man ska använda sunt förnuft även som privatperson/konsument men det här är ju löjligt på sandlådenivå en parodi helt enkelt.

Eller?

Jag har inget emot Kina har köpt därifrån flera gånger men med öppna kort så jag visste hur lång tid det kan ta. Det här anser jag är jämförbart med lurendrejeri och falsk marknadsföring.

Eller?

Annons
Postat

Nä eBay går inte med på det, de har tydliga regler om vad som gäller. Men det är ju väldigt svårt för dem att ha koll på.

Det bästa du kan göra är väl att anmäla annonsen. Men även då kan det ju vara svårt för eBay att avgöra om det är falska uppgifter eller ej. Jag tror inte att en misstanke räcker.

Postat

Det är vanligt förekommande på eBay, det kallas för dropshipping. Det bästa du kan göra är att alltid fråga säljaren om varan finns i England för direkt leverans.

Postat

Det är vanligt förekommande på eBay, det kallas för dropshipping. Det bästa du kan göra är att alltid fråga säljaren om varan finns i England för direkt leverans.

Ja fast man måste ange i annonsen vart varan befinner sig. Det är eBays regler.

Dropshipping i sig är inget olagligt, och om säljaren verkligen befinner sig i England och det går att returnera varan dit så ser jag egentligen inga problem med det. Värre är det väl om säljaren befinner sig i Kina och uppger England däremot.

Postat

Ja fast man måste ange i annonsen vart varan befinner sig. Det är eBays regler.

Dropshipping i sig är inget olagligt, och om säljaren verkligen befinner sig i England och det går att returnera varan dit så ser jag egentligen inga problem med det. Värre är det väl om säljaren befinner sig i Kina och uppger England däremot.

Ja men jag tror inte eBay har resurser att kolla samtliga annonser på deras sida. Utan reagerar nog först när det kommer en anmälan mot annonsören.

Postat

Ebay är ganska stränga med att säljarna måste vara ärliga. Om du i efterhand får reda på att varan kommer från Kina så kan du öppna ett case om "Varan avviker väsentligt från beskrivningen" och antagligen få pengarna tillbaka.

Det här med vem som ska betala för att skicka tillbaka varan kan variera, men i såna här fall där säljaren medvetet gått ut för att luras så tror jag du går skadeslös. (Jag har fått en del reklam från Paypal på senare tid, där det står att de står för returporto även om det bara är så enkelt som att du köpt kläder i fel storlek. Kolla upp om det kan vara aktuellt för dig)

pme (oregistrerad)
Postat

För elektronik så har det betydelse för CE märkningen. Det är importören som är ansvarig för att den är korrekt. Säljs den direkt från kina så är det tveksamt vem som är importör. Jag skulle vara ganska försiktig med saker som går på 230v. Men en tex gitarr pedal som går på 9v så är det kanske inte något att oroa sig för.

Postat

Det är just att detta sätts i system som är eller borde vara olagligt även när det gäller internationell näthandel. Samt att man som företagare inte kan skylla på bristande resurser det ingår liksom i konceptet att man måste fixa läget. Dom får ju betalt i förskott så det borde ju vara ännu viktigare tycker man att allt går rätt till.

Det finns heller ingen direkt vinst med det här beteendet utan tvärt om faktiskt. Man borde rimligtvis inse om man är normalbegåvad att det över tid ligger en affärsmässig fördel i en strategi som klargör fördelen att det går från Kina via England = noll tull för kunder inom EU. Priset är det samma i alla fall för den produkten som jag kollade på och frakten är väl ungefär samma eller billigare beroende på alternativet man väljer eller erbjuder.

Dumslug är väl det närmaste begreppet jag kommer att tänka på. Affärsmässig stenålders teknik som lägger skuld på den som är så dum så den låter sig luras.

Ebay har haft och kanske också har pågående mål mot sig på mång miljard belopp där man brustit i kontrollen när det gäller piratkopierade produkter läste jag nyss på nätet.

Ja fan konstigt är det men framför allt skrattretande för dom gör det bara en gång per kund i normalläget.

Postat

Extra komiskt att man får ett mejl som säger sorry vi kanske inte kan svara det är nyår nu. Hade fan ingen aning att dom firar nyår i England nu trodde dom körde samma som oss 😄

Postat

Måste märkas på deras betyg?

...betygen är ju ngt som säljaren lever på och enligt min erfarenhet så är det jäkligt noga.

Kina-prylarna på te x tradera förstör fan siten ...så otroligt mycke annonser så man blir trött.

vill jag köpa från kina går jag in på aliexpress ...från sverigr tradera - men icke, svämmar över av kopior och inte heller bara 1 annons utan många på samma varor.

Postat

Tror inte det är så noga och att ebay skiter i det så länge det inte brakar åt hvitte totalt. Får kolla in aliexpress kände inte till dom tack för tipset.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.