Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag är äntligen klar med min första skiva och det är dax att försöka sprida musiken.

det är dock några saker som jag skulle behöva lite bättre koll på innan dess och jag hoppas att någon vänlig själ vill hjälpa mej att fylla i luckorna.

1 - behövs isrc endast för radio, eller även online?

om den behövs endast för radio, antar jag att den här punkten kan strykas, men annars är den högst relevant.

på skivan har låtarna isrc och pq koder.

för att kunna lägga upp låtarna online (hemsidan, spotify, itunes osv...), har jag varit tvungen att rippa min egen cd, för att få över låtarna till datorn.

behövs isrc endast för radio, eller även online?

iaf, så rippade jag till mp3, taggade låtarna med isrc med hjälp av ett program som heter mp3tag och la upp en av låtarna på min hemsida.

för att kunna lägga upp låtarna på spotify (tex), tänkte jag anlita cdbaby, eller bandcamp.

vilket av dessa rekommenderas?

har varit i kontakt med cdbaby och dom vill ha låtarna som wave.

om jag rippar skivan igen och väljer wave, kan jag då kontrollera att koderna sedan ligger kvar i låtarna?

det går väl inte att tagga en wave fil med isrc osv, i efterhand?

2 - jag har förstått att man måste skicka skivan till ett eller kanske ett par ställen...?

* kungliga biblioteket för ljud och bild.

* sveriges radios grammofonarkiv.

stämmer detta och isf gäller det fortfarande?

är det någon som har adresserna till dessa?

har letat på nätet, men har märkligt nog inte hittat adresserna.

ps. hittade en adress till grammofonarkivet, som jag hoppas är aktuell?:

Grammofonarkivet,

Sveriges Radio

105 10 Stockholm.

3 - vilken är den bästa sajten för att starta och försöka hålla en blogg vid liv?

en tillhörande android app är nödvändig, eftersom jag vill kunna posta inlägg direkt från mobilen.

om någon är intresserad av min musik, så finns det ett exempel (i know why) på min hemsida från skivan:

http://www.andreasbryntesson.com

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.