Jump to content
Annons

Tyst replokal?

Martin J (oregistrerad)

Recommended Posts

Martin J (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Går i tankarna att sätta ihop en "tyst" replokal i musikrummet vi har hemma.

Någon som gjort något liknande innan?

Har kikat lite på Jamhub, är det den bästa lösningen eller kan man göra på något annat sätt? Mixer/hörlursförstärakare?

Ett plus är ju om man enkelt sen kan spela in mixen i separata spår om man vill.

Sen behövs ju någon slags ampsimulering till gitarr/bas, där har jag kikat lite på Line6 Amplifi FX100 till gitarrerna och en Digitech BP90 till basen. Är det något att ha eller finns det bättre i ung. samma prisklass?

Alla tips mottages tacksamt 😄

Annons
Martin J (oregistrerad)
Postat

Tack, ska kolla upp dem 🙂

Postat

en jamhub fungerar mycket bra, dock kommer sången att höras.

var och en kan ställa ljudnivå efter eget önskemål, men tänk gärna på att ha sången på en egen hub om det finns plats, annars fäöljer den nivå med det instrument du har på samma.

Postat (redigerat)

Nu finns det ju jättemånga som gör som jag gör gissar jag,, men jag repar alltid hemma i lgh min med trios, och kvartetter flera ggr i veckan. Jag kör på mitt DTX900 med valfria mjukvarutrummor, gitarristen via RME-kortet och Amplitube/GR/Overloud/whatever, basisten likadant. Klaviatur samma sak, med ngt piano-/orgel-/rhodesbibliotek. Alla i lurar. Tyst som i graven.

Enda nyttan jag själv har kunnat se med jamhub (där jag ändå inte har ngn som helst nytta av den) är att den är lite som en smidig efterföljare till Mackies gamla medhörningsmatrismixer som tyvärr inte verkar finnas längre (mer än på ebay kanske), så det blir avsevärt lättare att ställa separata hörlursmixar på varje zon på hubben, i stället för som jag gör nu, med auxsends till respektive gubbe i DAW-en.

Redigerat av JohnRick

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.