Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

HUr gör ni om prodjectet inte bara består av mjukisar. Utan en hel del analoga tracks. Typ gittarer m.m.

CB 8 pro

Redigerat av rammega
Annons
Postat

Lägger om alla icke-MIDI spår. Går inte riktigt att komma runt det.

Beror förstås lite på vad projektet är till för. Är det mer demo eller slask kan man komma undan lite genom att bara pitcha något instrumentspår nån halvton eller två med bra algoritm.

Men annars är det nog bara lägga om. Tonart måste vara utprovad och satt innan inspelning börjar, alltid, säger jag näsvist 😛

Postat

Näe jag har förstått det.

Ja så är det. men ibland blir det ändring av kön. och då även tonart i flesta fall.

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du tur så kan du klara dig undan hyggligt undan. Jag gjorde en test i min DAW, gjorde höjning med 3 resp 5 halvtoner. Jag brukar faktiskt rätt ofta fuska på det här sättet, ibland har man tur att det funkar.

Bas och gitarr är audiospår i detta exempel. Först original, sedan höjt 3 halvtoner för att avsluta med 5 halvtoner.

https://soundcloud.com/dabene/crying-higher

Postat

Bas och gitarr är audiospår i detta exempel. Först original, sedan höjt 3 halvtoner för att avsluta med 5 halvtoner.

Funkar hur bra som helst, blir antagligen svårare med sång

Postat (redigerat)

Hmmm det kändes som basen inte hängde med på 5 semi.

Eler har jag vax angrepp

Men gitarren verkar funka

Sker detta I Cubase?

Redigerat av rammega
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Den är en del glidningar på basen som hörs tydligare på +5 tuningen.

Nej det är inte Cubase det är Reason. Jag bara tog och transponerade allt utom trummorna, en operation på några sekunder i Reason.

För körer brukar jag trixa med antingen Reasons Neptune eller Melodyne, funkar ibland det också.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sånt här är ball, 3 halvtoner upp, jag har inte orkat att få pitchshiftern att sätta riktigt rätt så det blev lite galet men formanterna blev ok så det blir inte så mycket Kalle Anka. Med lite mer pill än 3 minuter kan man få det riktigt bra. Körerna blev lite snea och behöver mer kärlek... 🙂

Man kan inte bara pictha sång utan man måste att jobba med formanterna, Melodyne och Reasons Neptune funkar ok för ändamålet.

https://soundcloud.com/dabene/crying-voc2

Redigerat av drloop
Postat

Ha ha jag jävlar vad du kan leka med pitchen där.

Men det är inte gångbart med det minsta lilla Kalle Anka när det gäller vissa jobb.

Man får göra som Bert Karlsson klämde ur sig när bandet väntade på sångaren som va väldigt sen: "kan ni inte spela in låten i ingen tonart alls så länge" ?

Jag får ringa honom och kolla hur han tänkte där.

drloop (oregistrerad)
Postat

Leadsång är svårt att fejka, men körer kan man fixa till så att det känns bra med hjälp av lite verktyg. Det är inte ovanligt att skapa körer i efterhand med hjälp av Melodyne tex.

Postat

Är melodyne bättre än vari audio i CB?

Ja, i de flesta fall. Kan variera lite beroende på vad man pitchar, och hur.

Melodyne kör med sin egna algo. VariAudio är algon Zplane Élastique Pro v2 som Steinberg licencerat in. Skillnaden överlag brukar vara att man kan göra mer drastiska förändringar med Melodyne innan det börjar låta illa. Med Elastique börjar det låta oönskat redan vid mindre förändringar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ja rätt tonart är grejen från början men med rätt verktyg kan man mecka och komma rätt långt utan att behöva spela om allt.

Samma sak med temposänkningar, med rätt verktyg så kan man slippa att lira om.

Postat

Jag brukar köra på "gör om". Det brukar inte vara några större svårigheter. Det tråkiga kan ju vara om man har gjort något specialljud och försöka minnas hur det kom till, men standardsaker som bas och piano går så fort. Man har ju gjort det svåra arbetet hur låten ska arras och spelas så man har mallen klart.

Det här påminner mig än en gång att jag måste ta tag i att dokumentera vad det är för nåt jag spelar in. Spara presets, minnas vilka presets som användes... Det kan göra livet så mycket enklare. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.