abracaebaber Postat 12 februari 2015 Postat 12 februari 2015 Hej! Ska spela in ett band där vi ska spela in allt på samma gång i en tagning. Jag söker nu artiklar mm, svenska eller engelska om placering av stärkare och trumset i förhållande ifrån varandra mm. Det måste finnas hur mycket som helst på internet men har inte hittat något än tyvärr.
Knicken Postat 12 februari 2015 Postat 12 februari 2015 Ett bra tips är att ställa alla ljudkällor så nära varandra som möjligt för att minimera tidsskillnaden i läckaget. Sen kan man ju försöka skärma av så mycket som möjligt mellan dem (tex mellan gitarrstärkare och trummickar) och försöka dämpa reflektioner som kommer från väggarna så mycket det bara går!
Anders F Postat 13 februari 2015 Postat 13 februari 2015 Tips är att test recordman som OH. Jag gjorde det på vårt rep och fick god seperation även i OH-mickarna. MVH Anders
laban1 Postat 13 februari 2015 Postat 13 februari 2015 Får man stora problem med läck eller har för få mickar, kan man spela in t ex trummorna först och resten sedan, en kompromiss. Trummisen kan sedan spela tamburin, cowbell eller något annat i "bandtagningen".
k9 (oregistrerad) Postat 13 februari 2015 Postat 13 februari 2015 Du får nog tänka lite som man gör när man spelar in en orkester eller kör här. Försök att placera musikerna (förstärkare) så att det blir en så bra ljudbalans som möjligt. Sedan så micka med steromickning och förstärk med mickar nära de instrumenten/förstärkarna som måste upp lite till i mixen. Läs på om hur man brukar placera bandet på en scen för att få ett bra ljud och hur man tänker när man spelar in en orkester. Det ger dig kanske lite idéer som du kan jobba med.
tvåtakt Postat 13 februari 2015 Postat 13 februari 2015 Sätt grejerna i olika rum. Eller annars DI-linea gitarr och bas, och reampa dom sen. Så har jag gjort å det funkar utmärkt 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.