Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De två områden jag tror ger mest resultat är lyssning och/eller arbetsflöde. Att höra vad en håller på med är så klart väldigt bra, och att lägga så mycket tid som möjligt på det kreativa arbetet är också bra 🙂

Så fundera över om du har några moment i dina arbetsmoment som du tror skulle kunna kortas genom att skaffa mer/annorlunda hårdvara. Och skaffa andra eller fler monitorer. Eller ta dit någon akustikexpert? (Nu ser ju du i och för sig ut att ha lagt en hel del tid på det, så det kanske inte är nödvändigt 🙂).

Annons
Postat

Om jag hade din studio skulle jag skippa summeringsmixer, de är inte värda

sitt pris för den lilla skillnaden.

Istället skulle jag skaffa fler/bättre LDC mickar: Neumann U87 eller AKG 414. Mkt användbara!

Coles är trevliga men har en jobbig proximity och bandmickar överlag

är inte det första man kopplar upp.

Nästa steg - fler bra monitorer. Amphion (+ slutsteg) eller Quested t.ex.

Sen ett bra reverb. Lexicon PCM92 går att fynda på Thomann!

vi är nog väldigt olika där! jag har haft ett gäng bra mickar. och när jag spelar in rum eller OH så är coles det bästa jag provat. mitt piano låter sjukt maffigt med dem.

men hur som, ett par gefell umt70s står dock på önskelistan och sen vill jag nog kanske skaffa en redigt fin sångmick också. u67 eller liknande är drömmen. u87 gillar jag inte 😄

ett till monitorpar är faktiskt redan påväg!

Postat

De två områden jag tror ger mest resultat är lyssning och/eller arbetsflöde. Att höra vad en håller på med är så klart väldigt bra, och att lägga så mycket tid som möjligt på det kreativa arbetet är också bra 🙂

Så fundera över om du har några moment i dina arbetsmoment som du tror skulle kunna kortas genom att skaffa mer/annorlunda hårdvara. Och skaffa andra eller fler monitorer. Eller ta dit någon akustikexpert? (Nu ser ju du i och för sig ut att ha lagt en hel del tid på det, så det kanske inte är nödvändigt 🙂).

jag tror faktiskt jag någonstans börjar med en D-box och en UBK fatso.

D-box kommer nog underlätta arbetsflödet och bytet mellan monitorer osv.

UBK är mest skoj och låter ju galet bra!

det blir nog en bra start! sen får vi se hur det blir med summeringen. jag är inte helt såld på att det inte ger någon effekt. börjar med 8kanaler och känner av om det ger effekt eller ej!

jag har rätt bra koll på hur man bygger och får det att låta bra så det blir inga problem! så nästa vecka kommer jag nog sätta fart med nya bygget! sen ska jag också bygga en ny studiomöbel!

men tack för input alla!

Postat

Jag förstår. U67 är grym men svår att hitta och dyr.

Om du inte gillar U87 kommer du inte heller att gilla Gefell UMT70s.

De låter extremt lika trots att de har olika kapslar. Finns många blindtester gjorda

där folk har svårt att höra skillnad.

UMT70s har mindre proximity och kan mickas nära källan.

Jag gillar den skarpt men tycker U87 är ännu bättre både på sång och stålsträngad gitarr, lägre brus och lite mer topp (nya modellen).

Du funderade på UBK/Fatso och Buzz Soc. De är väldigt olika där de förstnämnda färgar kraftigt medan Soc 1.1 är mkt mer neutral och lugn. Jag har haft Soc ett tag och den är bra men den klarar inte av snabb kompression, den tappar för mycket bas. Den funkar bra med mellan/långsam attack däremot. Låter fylligt och stort.

Postat

Jag förstår. U67 är grym men svår att hitta och dyr.

Om du inte gillar U87 kommer du inte heller att gilla Gefell UMT70s.

De låter extremt lika trots att de har olika kapslar. Finns många blindtester gjorda

där folk har svårt att höra skillnad.

UMT70s har mindre proximity och kan mickas nära källan.

Jag gillar den skarpt men tycker U87 är ännu bättre både på sång och stålsträngad gitarr, lägre brus och lite mer topp (nya modellen).

Du funderade på UBK/Fatso och Buzz Soc. De är väldigt olika där de förstnämnda färgar kraftigt medan Soc 1.1 är mkt mer neutral och lugn. Jag har haft Soc ett tag och den är bra men den klarar inte av snabb kompression, den tappar för mycket bas. Den funkar bra med mellan/långsam attack däremot. Låter fylligt och stort.

Nä ett orginal skulle jag helst velat ha men har svårt att tänka mig att jag skulle lägga den degen på en sådan mikrofon. Men det finns några andra liknande som åtminstone låter intressant. Jag gillar wunder audios grejer men har inte provat någon av deras mikrofoner. Men de bygger gedigna saker så nästa gång man är i Austin tänkte jag kanske besöka dem och testa lite.

Kul att du säger det om soc 1.1 kompressorn! Jag tycker den är lysande på bas och trummor! Kul med olika åsikter om det! Däremot skulle jag väl säga att ubk färgar mest och är mest olik mina vc500.

Gefellsen har jag haft enastående resultat på överhäng och jag jobbar gärna med grejer som skiljer sig åt något fruktansvärt mot colesen. Så jag vill helst bara ha motpoler och jobba med så man lär sig använda sin begränsade arsenal av grejer på bästa sätt och istället kommer på bra mickplaceringar/sätt att mixa på för att bli så bra som möjligt. Som sagt, jobbar mest själv och det kan ibland bli för mycket saker att tänka på om man helt plötsligt har för många alternativ. Mickar skulle vara ett sådant problem för min del. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.