MickeTuba (oregistrerad) Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Hej! Jag ska spela in brassintrument'/brasssextett som examensarbete. Jag undrar om det är någon som har nåt tips/idé om det (förutom det som stod i studio) ? Jag undrar lite vilken mik jag ska använda. Är det dumt att använda SM57:or? Vad säger ni om det?
Mats Stålbröst Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Jag har spelat in brass med ett matchat par Oktava MK012:or i ortf-uppställning. Blev riktigt bra! Men det hänger ju mycket på rummet du spelar in i också. Prova olika mickplaceringar och positioneringar av musikerna. Och olika rum, om det finns möjlighet! /Mats
trombonisten Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Shure SM57 är inte fel, men det är inte heller det mest självklara valet tror jag. Delvis beror det ju på musiken, men vill du fånga en sextett just som det, så tror jag du vill ha med rummet. Min tanke är att det bästa är att börja med ett stereopar. Då får du med en del av rummet och får också en naturlig stereoinspelning. Då vill du i första hand ha ganska "neutrala" mikar. Då är det nog i första hand små kondensatorer du söker. Det finns en hel mängd storkondensator-mikar som också kan låta bra, men de är nog ofta "färgade" så att en röst skall låta bra. Kan fungera strålande bra, men kan också bli ganska så fel. Enda sättet att veta är nog genom att prova. Exempel på små kondingar kan vara Röde NT5, Octava MK012, Studio Projects C4 eller kanske Neumann MK-184 eller MK-183. Så sätt sextetten i ett bra rum. Det kan löna sig att flytta runt lite grann i rummet, men spar musikerns krafter så att det inte tar för stor kraft. Ställ upp mikarna framför musikerna. Innan du gör det här lönar det sig att läsa på lite om de vanligaste uppsättningarna. Kolla lite hos DPA på deras microphone university (lite jobb får du göra själv genom att leta på nätet). Om du kardoid-mikar så är ORTF en bra utgångspunkt. Har du omni så kan du börja med sådär 50cm mellan mikarna. Gärna på samma mikrofonskena så blir det lättare att flytta runt. Lyssna nu var i rummet du tycker ljudet låter bäst och flytta mikarna dit. Ett tips är att lyssna med bara ett öra (ett finger i det andra) och gå runt i rummet. Prova att stå på en stol så du kommer upp lite grann. Det man lyssnar efter är balansen mellan direkt ljud och rummet. Också balansen mellan instrumenten, om instrumenten låter vasst eller dovt. Lycka till. Trombonisten
MickeTuba (oregistrerad) Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Okey tack! Jag kanske behöver kontakta er sedan för att få era riktiga namn så jag kan referera till er i mitt examensarbete.
MickeTuba (oregistrerad) Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Angående rummet så är det torra studiorum så då kanske inte aukustiken är så intressant. Jag hade tänkt att mika upp varje intrument var för sig för att få dem på varsitt spår så jag sedan i mixningen hade mer att jobba mot, lättare att ställa nivåer mellan stämmorna etc. Men jag kan ju ändå sätta upp ett stereopar utöver de andra mikarna för att få ytterligare möjligheter att mika. Jag har lite problem med att alla bleckblåsare inte riktigt får plats i samma rum (de är sju stycken). Jag funderar på om det kommer kännas underligt för musikerna att sitta i olika rum eftersom dem inte är vana det. De har en slagverkare också och han tänkte jag sätta helt i ett eget rum. Det är väl inte en bra lösning att sätta dem i en halvring tätt nära varandra och sju mikar i mitten riktade var och en på varsin musiker, eller? Det ska också sägas att de kommer till studion kl 09.00 den 5 maj sedan spelar vi in det vi hinner och orkar på en dag.
Fredrikmo Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Missa inte Studio nr 7 (september) 2004 med bra blåsinspelningstips!
Murdock Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Halvring med riktade mickar är inte att rekommendera om du inte kan sprida ut dom och skärma av(vilket du inte kan så vitt jag förstått). Det jag tycker brukar bli absolut bäst är att ställa upp dom som du vill ha dom i ljudbilden och sedan spela in dom med ett stereopar stormembransmickar. Småmembran är jag inte alls förtjust i när det gäller brass men det är en smaksak. Det där med att spela in dom i olika rum lär inte kännas bra för dom om dom inte är riktigt säkra så du lär behöva bra lyssning.
MickeTuba (oregistrerad) Postat 23 maj 2005 Postat 23 maj 2005 Tack för era idéer och förslag. Jag har nu sedan en tid tillbaka spelat in två brassensembler och i båda fallen använda jag uteslutande SHURE SM57 på brassinstrumenten med mycket lyckat resultat. Tack återigen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.