Gäst Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Jag läste i en annan tråd för ett tag sen att det inte finns så många musikstudios kvar i Sverige och det kanske är sant men här hittade jag en gedigen lista. Vet inte hur aktuell den är men sökte på några namn på måfå i stockholmsområdet och deras hemsidor verkade i största välmåga. Det kan ju ha varit ännu fler musikstudios tidigare, vad vet jag. I dagsläget vet jag ju (har hört) att många har ekonomiska problem och det är förståeligt. Min utgångspunkt är att jag vill lära mig nåt om musikproduktion och en väg att gå är att jobba i en musikstudio. Jag kan alltså tänka mig att arbeta extra utan ersättning (i pengar) på helger. I utbyte hoppas jag få lära mig en hel del. Är det här en framkomlig väg?
rainydays Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Ja det finns en hel del studios kvar. Men hur de har det med kunder kan ju variera. Många har ju studios främst för eget bruk och ser kunder mer som en bonus för att täcka eventuell hyra eller köpa in nya leksaker. Sen finns det ju studios med ett bra flöde av betalande kunder. Det är ju knappast så att varenda musiker har en välutrustad hemstudio och har ett brinnande intresse för studioteknik. Jag tycker det kan vara ett utmärkt sätt att lära sig! Men välj stället med omsorg skulle jag säga. Det är ju viktigt att det blir ett ömsesidigt utbyte.
Niklas J Blixt Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Håller med föregående talare. Hitta en vettig studio där det blir vettig för dig att vara så att dom inte bara ser dig så gratis arbetskraft och utnyttjar dig. Det kan sluta i att du jobbar massor utan ersättning och utan att lära dig något. Men så länge du hittar en vettig studio så kan det nog absolut vara en vettig väg att gå. Lycka till!
Gäst Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Kul med positiva svar! Även negativa synpunkter är välkomna. Men jag kommer nog ta kontakt med några stycken och se vad dom säger alldeles oavsett. Det negativa jag kan komma på (förutom det som du Niklas och även det som rainydays antyder, att man kan bli utnyttjad) är att man som väldigt erfaren studioman tycker att man skulle vara i vägen och hindra arbetet.
AnthonyS Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 (redigerat) Jag vill inte vara den som är den, men om man erbjuder sig att jobba gratis får man nog vara beredd på att utföra en hel del bitvis tråkiga och enahanda sysslor. Jag tror inte att man ska förvänta sig att få sitta bredvid vid mixerbordet med en kopp java i handen och bli serverad klokskaper på löpande band - då handlar det om gratis utbildning och inte gratis jobb. Folk som vill sitta bredvid och titta utan att betala för det har de nog redan tillräckligt av, om man skall formulera sig väldigt hårt. Jag tycker absolut att det är en väg att lära sig mer, det är bra att visa framfötterna och man vet aldrig vad ett första gratisjobb kan öppna för dörrar. Men man skall nog vara förberedd på att rulla mikrofonkablar och städa i skafferiet om man nu erbjuder sig att jobba gratis. Redigerat 11 februari 2015 av AnthonyS 1
Gäst Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 utföra en hel del bitvis tråkiga och enahanda sysslor. Jag tror inte att man ska förvänta sig att få sitta bredvid vid mixerbordet med en kopp java i handen Helt klart är jag inställd på att utföra tråkiga och enahanda sysslor även om det kanske lät annorlunda i mitt förra inlägg. Det blir liksom följden av det hela när man inte har några kunskaper att komma med.
AnthonyS Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Helt klart är jag inställd på att utföra tråkiga och enahanda sysslor även om det kanske lät annorlunda i mitt förra inlägg. Det blir liksom följden av det hela när man inte har några kunskaper att komma med. I så fall tycker jag att du ska köra på! Jag har själv kört på en liknande variant i min egen karriär, och det har gett mig möjligheter jag aldrig skulle fått annars.
drloop (oregistrerad) Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Det är väl egentligen ingen skillnad mot förr, man får börja med enkla grejer först. Nu för tiden behöver man kanske ingen "tape op" som det var förr, sköta bandaren och koka kaffe. 🙂 Dessutom kan man nu för tiden praktisera hendgrepp hemma i sin DAW vilket var klurigare att göra förr med bandare och outboards. Lycka till!
Den Gode Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Helt klart är jag inställd på att utföra tråkiga och enahanda sysslor även om det kanske lät annorlunda i mitt förra inlägg. Det blir liksom följden av det hela när man inte har några kunskaper att komma med. Har du inga kunskaper alls? Ingen liten hemstudio t ex?
Gäst Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 (redigerat) koka kaffe. Ja, koka kaffe ger ju också erfarenhet (hmmm...) 🙂 Har du inga kunskaper alls? Ingen liten hemstudio t ex? Nja, kanske lite grand men väldigt begränsat. Skaffade en mac nyligen så då har det blivit Garaeband jag hållt med. Köpte ljudkort Focusrite Scarlett 2i2 och studiomonitorer Yamaha HS7 som jag dock inte börjat använda än...tänkte börja spela in låtar på gitarr så småningom. Jag går just nu en kurs på coursera.com som heter Introduction to music production, härär länken ifall nån annan vill haka på den. Vet inte om det kanske är för sent att anmäla sig. Kursen började den 2 februari. Vill tillägga också att om det är nån studiomusiker som läser det här (borde finnas många här) så skicka pm vid intresse så får ni fler uppgifter. Om nån behöver nån hjälp menar jag. Edit: coursera.org är adressen. Redigerat 11 februari 2015 av titan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.