everlastingrecords Postat 9 februari 2015 Dela Postat 9 februari 2015 Ännu en gitarrtråd! ☺️ Är nyfiken på att höra era preferenser när det kommer till avståndet mellan strängarna och gitarrens pickups! Tiltar ni för att få mer bas eller diskant? Kör ni en trappa där halspickupen är lägre än de andra två? Mäter ni noggrant eller skruvar ni på känsla och upplevelse? Ställer ni in höjden själv eller lämnar ni in för justering? Antar att det finns lika många inställningar och tillvägagångssätt som det finns gitarrer och gitarrister. Men tar gärna emot era åsikter även om de är högst personliga och subjektiva. Jag ställde in min gitarr för länge sen och har ingen aning om hur jag tänkte då. Förmodligen kanske inte alls. Nu upplever jag E- och A-strängen lite "booomiga" i basen samt att vissa lägen brusar mer än andra så funderar på att justera höjden på pickupsen. Men ville så klart ta in forumets expertkunskap först! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 9 februari 2015 Dela Postat 9 februari 2015 Jag tror Fenders rekomendation är att man ska ha dem som närmast 4 mm. Sitter de närmare drar magneterna i strängen så det blir en märklig falsk ton, svårt att fatta vad det är som gör att det låter illa om man inte känner till grejen… Jag sätter alla mickar så nära att det är på gränsen att det blir för nära. För att kunna få ut maxdrag ur dem. Det är på min tremickade tele… På Les Paul vill en del ha halsmicken längre ifrån, annars kan det bli så att stallmicken får lägre output. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 10 februari 2015 Dela Postat 10 februari 2015 Och har man allt för nära så blir det svårt kunna stämma och intonera guran. Finns ingen anledning lämna in och kasta bort pengar i onödan. Så lätt göra det själv. Det är bara gå på känn tills man tycker det är bra. Aktiva mickar däremot ska sitta så nära som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 10 februari 2015 Trådstartare Dela Postat 10 februari 2015 Hittade en massa tabeller med avstånd mätt på millimetern. Det kändes lite väl omständligt. Men en bakre och främre gräns är nog bra att hålla koll på antar jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 10 februari 2015 Dela Postat 10 februari 2015 (redigerat) http://www.till.com/articles/PickupResponse/index.html Redigerat 10 februari 2015 av Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 10 februari 2015 Trådstartare Dela Postat 10 februari 2015 (redigerat) *dubbelpost* Redigerat 10 februari 2015 av everlastingrecords Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 10 februari 2015 Dela Postat 10 februari 2015 (redigerat) Sustainen lär minska vid litet avstånd också Redigerat 10 februari 2015 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rundgång Postat 11 februari 2015 Dela Postat 11 februari 2015 Jag tror Fenders rekomendation är att man ska ha dem som närmast 4 mm. Sitter de närmare drar magneterna i strängen så det blir en märklig falsk ton, svårt att fatta vad det är som gör att det låter illa om man inte känner till grejen… Jag sätter alla mickar så nära att det är på gränsen att det blir för nära. För att kunna få ut maxdrag ur dem. Det är på min tremickade tele… På Les Paul vill en del ha halsmicken längre ifrån, annars kan det bli så att stallmicken får lägre output. Gud va bra det kan bli 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.