Jump to content
Annons

Ingen botten i dynamiska mikrofoner!?


Papercut

Recommended Posts

Hej!

För ett tag sedan spelade jag in trummor. Upptäckte vid inspelning att jag fick noll botten i allt som mickades upp med dynamiska mikrofoner. Alltså pukor, virvel och kick. Vad kan detta bero på? Har aldrig upplevt något liknande tidigare. Finns inget under 150-200hz på de kanalerna. Detta är när jag sololyssnar dom så det är inte fasen som spökar.

Min teori (som gärna får krossas eller bekräftas) är att ett eluttag i närheten har bidragit med lite störningar (?) Det finns nämligen ett dolt uttag under golvet rakt under trumsetet.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nu vet jag inte vilka mickar du använt men nog finns det botten i dynamiska mickar. Avtar snabbt över avstånd dock. Inte så att du råkar ha knäppt på low cut eller hipass filter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilka mickar du använt men nog finns det botten i dynamiska mickar. Avtar snabbt över avstånd dock. Inte så att du råkar ha knäppt på low cut eller hipass filter?

Oj, jag glömde skriva det. SM57or på pukor och virvel och en beta52 på kicken. Preampen (Line Audio MP8) användes utan några filter igång.

Mickarna var tvärtom så nära så jag borde ha bas så det räcker och blir över.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ok, då får vi klura.

Eluttaget kan vi nog avskriva direkt.

Att du har en massa kablar som är trasig på samma sätt och skulle påverka allt unte 150 hz verkar också långsökt.

Samma sak att alla mickar skulle vara trasiga.

Och att alla kanaler på preampen skulle vara kass är också osannolikt. Dessutom är standard på MP8 att skära 12db/oktav vid 100hz.

Då återstår följande:

Din lyssning har ballat ur? Låter basljud ok?

I din DAW har du råkat slå på en low cut efteråt?

Om du kollar i en mätare är frekvenserna under 150 helt borta även mätmässigt?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då får vi klura.

Eluttaget kan vi nog avskriva direkt.

Att du har en massa kablar som är trasig på samma sätt och skulle påverka allt unte 150 hz verkar också långsökt.

Samma sak att alla mickar skulle vara trasiga.

Och att alla kanaler på preampen skulle vara kass är också osannolikt. Dessutom är standard på MP8 att skära 12db/oktav vid 100hz.

Då återstår följande:

Din lyssning har ballat ur? Låter basljud ok?

I din DAW har du råkat slå på en low cut efteråt?

Om du kollar i en mätare är frekvenserna under 150 helt borta även mätmässigt?

Spelade in på ett ställe och tog sedan hem det för mix. Båda gångerna användes cubase 7 och ingen lowcut användes där innan spåren bouncades ut. Problemet gäller 5 låtar som spelades in vid samma tillfälle så kan omöjligt "råkat" lowcutta samma kanaler på 5 olika cubaseprojekt. Har kolla med fabfilters EQ med analyzer och ser att det knapp finns någon botten alls. Försöker jag boosta runt 60hz på kickkanalen så får jag det klassiska 60hz elbrummet. Därav min teori angående el men det var vara en vild gissning hehe. Spännande det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att du tar det så bra! Hade slitit mig i håret vid det här laget och surat över de ack så viktiga förlorade frekvenserna!

Haha jag är än så länge lugn på ytan då pukorna låter bra i OH och virveln låter bra tillsammans med OH och CM3an jag hade på den. Kicken får väl triggas.

Det ända som oroar mig är det faktum att jag har typ noll kontroll över pukornas sound hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Trigga baskaggen funkar fint.

Ett trick jag har kört om jag inte får till en kontrollerad botten på pukorna är att trigga en synt antingen med sinusvåg stämd som pukan för att ge botten. På så sätt kan jag bestämma längden på tonen med synten, ibland när man EQar och kör kompressor på pukorna kan det bli lite mycket sjung och man måste börja använda gate. Det slipper man med synten som skapar botten.

Finns lite varianter på temat, ibland ställer jag en lite snabbare LFO på puksynten för att det skall låta lite mer "naturligt" Dessutom kan man köra en pitch envelop som gör en försiktig pitch nedåt.

Eftersom du saknar botten i pukorna borde detta trick funka alldeles ypperligt. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Trigga baskaggen funkar fint.

Ett trick jag har kört om jag inte får till en kontrollerad botten på pukorna är att trigga en synt antingen med sinusvåg stämd som pukan för att ge botten. På så sätt kan jag bestämma längden på tonen med synten, ibland när man EQar och kör kompressor på pukorna kan det bli lite mycket sjung och man måste börja använda gate. Det slipper man med synten som skapar botten.

Finns lite varianter på temat, ibland ställer jag en lite snabbare LFO på puksynten för att det skall låta lite mer "naturligt" Dessutom kan man köra en pitch envelop som gör en försiktig pitch nedåt.

Eftersom du saknar botten i pukorna borde detta trick funka alldeles ypperligt. 🙂

Tänkte också på den lösningen, ska bara lista ut hur jag enklast gör det i cubase! Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dynamiska mikrofoner är proximitydämpade.

Inte alla, bara de som verkligen är avsedda för närmickning. Dock är dämpningen på dessa avpassad för att ge en naturligare basrespons från närhet, inte fullständig avsaknad. SM57:an är dessutom ganska frikostig med basen på några decimeters avstånd.

TS: Skumt fel det här, har du använt samma mickar någon annan stans, eller bara i din egen studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då får vi klura.

Eluttaget kan vi nog avskriva direkt.

Att du har en massa kablar som är trasig på samma sätt och skulle påverka allt unte 150 hz verkar också långsökt.

Samma sak att alla mickar skulle vara trasiga.

Och att alla kanaler på preampen skulle vara kass är också osannolikt. Dessutom är standard på MP8 att skära 12db/oktav vid 100hz.

Då återstår följande:

Din lyssning har ballat ur? Låter basljud ok?

I din DAW har du råkat slå på en low cut efteråt?

Om du kollar i en mätare är frekvenserna under 150 helt borta även mätmässigt?

"Dessutom är standard på MP8 att skära 12db/oktav vid 100hz.!?!?"

Är det verkligen så, låter ju både korkat och osannolikt, är det inte konstigt att det är dåligt med botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skrev lite tokigt. Low cut skär i standard modellen vid 100 Hz. Man kan beställa preampen med valfri frekvens. Man måste slå på low cut, ett aktivt val. 🙂

Skrev så eftersom preampen normalt skär vid lägre frekvens än 150-200 Hz för att underlätta felsökningen.

"Dessutom är standard på MP8 att skära 12db/oktav vid 100hz.!?!?"

Är det verkligen så, låter ju både korkat och osannolikt, är det inte konstigt att det är dåligt med botten.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När det framkom vilken preamp man använt till SM57 så kollade jag upp preampen. Man brukar prata om att en preamp bör ha 10ggr högre ingångsimpedans än mickens utgångsimpedans. SM57 har en utgångsimpedans på 150 ohm medan din preamp har en ingångsimpedans på 10 kohm dvs 67 ggr högre. Här har du problemet! Folk verkar inte fatta hur viktig impedansanpassningen är.

Jag har spelat in med en Blue Baby bottle och line audio preampen och inte fått problem med botten. Även spelat in med andra nickar utan problem med denna preamp. Men onekligen är impedansen intressant, måste testa lite nästa gång jag har en line audio preamp.

Jag har varit med om att diskanten förändrats hörbart (tror jag) men inte basen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla förslag. Lekte runt lite med filerna igår och insåg att jag mindes lite fel. I pukorna och virveln finns det inget under 100 och dom låter klent och tunnt. För att få dom att låta som bra grundmaterial krävdes en boost på ca 25dB på pukorna. Kicken har samma problem. Det finns information hela vägen ner i registret men även här behövdes det boostas typ 30dB för att det ska låta okej.

Sorry för min tidigare vilseledning! Borde dubbelkollat filerna först. Filerna är mer användbara än väntat men fortfarande är något galet.

Angående impedansen så är jag osäker. Det konstiga är att en vecks efter att jag spelade in så spelade min kompis in trummor där utan detta problemet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske var så jäkligt att lowcuttsknappen var på ändå? Tycker allt låter som så, på hur du beskriver det. Min Mico preamp har valbar lowcut på både 40, 80 eller 120 hz, o redan vid 40 hz försvinner massor av sound ur baskaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som low cut

/ hi pass knappen har varit aktiverad.

Och då kan man aldrig få tillbaka fettet hur mycket man än försöker med eq.

Jag har gjort så själv, spelade först in ak gitarr genom preampen med 80 hz lowcutt på, sen flyttade jag mickkabeln till baskaggemicken o glömde att stänga av lowcutten. Fiasko inspelning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När det framkom vilken preamp man använt till SM57 så kollade jag upp preampen. Man brukar prata om att en preamp bör ha 10ggr högre ingångsimpedans än mickens utgångsimpedans. SM57 har en utgångsimpedans på 150 ohm medan din preamp har en ingångsimpedans på 10 kohm dvs 67 ggr högre. Här har du problemet! Folk verkar inte fatta hur viktig impedansanpassningen är.

Min erfarenhet är att man med impedansen kan påverka diskanten och transientåtergivningen (och utnyttja detta), men inte att basen skulle bli märkbar skillnad på. Ska dock granska detta närmare näsya gång jag spelar in trummor :-)

EDIT: Har dock spelat in trummor flertalet ggr med Line audio 8mp utan att ha förlorat botten vad jag hört så det är nog inte där felet ligger dock.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget problem med botten i dynamiska mikrofoner. Varenda en av alla mina baskagge-mikrofoner är dynamiska mikar.

Du har nog råkat slå på högpassfilter i mikpreampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget problem med botten i dynamiska mikrofoner. Varenda en av alla mina baskagge-mikrofoner är dynamiska mikar.

Du har nog råkat slå på högpassfilter i mikpreampen.

Nej jag vet att dynamiska mikrofoner såklart kan ta upp bottenregistret. Anledningen till min rubrik är att alla dynamiska mickar som användes lider av samma problem i min situation. Jag är 100% säker på att inga filter användes varken i DAW eller på preamp. Alternativt om lampan+switchen för filtret slutade funka på 7 kanaler samtidigt hehe. Jag testade att byta kanal på preampen och då försvann botten igen oavsett vilken kanal det kopplades in på. Var däremot en konding inkopplad på samma kanal så lät den som den skulle.

Kan kanske vara impedansen ändå men det som får mig att tvivla är att samma utrustning och lokal användes av en kompis en vecka senare utan dessa problem. Enda skillnaden var trumsetets placering. Hans stod inte över det dolda uttaget utan 2-3 meter bort från det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

En helt annan idé, med risk för att det är ett stickspår.

Jag är själv trummis. Om jag mickar virvel eller pukor väldigt nära trumman och med micken pekande mot stället där trumstocken träffar skinnet, så tycker jag att det inspelade ljudet blir blekt och "pappigt". Dvs jag får en inspelning av "slaget på överskinnet" istället för en inspelning av hela trummans egentliga sound. Speciellt med en SM57 som ju är rätt "middig" kan en fin puka låta som en pappkartong om jag sätter micken galet. En dynamisk mick tar ju inte upp så mycket av omgivningen, så mickplacering påverkar klart hur mycket kropp jag får i trumljudet.

Det förklarar nog inte hur allt under 200 Hz försvinner, men jag ville bara dela med om min spaning att man faktiskt i vissa fall kan få ett fylligare ljud om man backar lite med en dynamisk mick. 🙂

Hoppas ditt problem löser sig, ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat respektive mick i annan miljö och med annan preamp för att först utesluta att det är mickarna det hänger på? Jag har till exempel en pirattillverkad beta57 som knappt duger som talkbackmick med ingen botten alls som du beskriver.

Alla mickar har använts i andra rum med annan utrustning utan problem och även i samma rum med samma utrustning utan problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En helt annan idé, med risk för att det är ett stickspår.

Jag är själv trummis. Om jag mickar virvel eller pukor väldigt nära trumman och med micken pekande mot stället där trumstocken träffar skinnet, så tycker jag att det inspelade ljudet blir blekt och "pappigt". Dvs jag får en inspelning av "slaget på överskinnet" istället för en inspelning av hela trummans egentliga sound. Speciellt med en SM57 som ju är rätt "middig" kan en fin puka låta som en pappkartong om jag sätter micken galet. En dynamisk mick tar ju inte upp så mycket av omgivningen, så mickplacering påverkar klart hur mycket kropp jag får i trumljudet.

Det förklarar nog inte hur allt under 200 Hz försvinner, men jag ville bara dela med om min spaning att man faktiskt i vissa fall kan få ett fylligare ljud om man backar lite med en dynamisk mick. 🙂

Hoppas ditt problem löser sig, ha det gott!

Jo mickplacering kan ju spela stor roll men känns inte som att det borde vara så här extremt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...