Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker komma på hur jag ska få feedback från min mic i mina lurar utan fördröjning.

Jag har ritat en pedagogisk bild för att förklara hur jag menar 🙂

34oq247.png

Jag vill alltså lägga på mic ljudet på ljudet som kommer ur datorn innan det skickas in i datorn.

Antar att jag söker något mixerbord som klarar av det, är helt ny i mixerbordsvärlden så behöver lite hjälp.

Bordet behöver inte ha inbyggd DAC då jag har en relativt ny bra/dyr DAC som jag vill använda.

Så tänkte jag även att om bordet är analogt kanske det blir lite billigare 🙂

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Annons
Postat

Det där klarar nog alla mixers 🙂

Fattas en bra ADC i flödesschemat 😱

Hmm, ADC av mic ljud sköts väl av ljudkortet i datorn :/ ?

Hänger inte riktigt med nu.. Du har inget interface? Mitt tips är annars att köpa ett sådant som har inbyggda dsp-effekter. Dvs du får som en inbyggd virtuell mixer i ljudkortet. Så slipper du hålla på med extern mixer.

DAC:en (Digital Analog Converter) är mitt ljudkort. Från den får jag alltså ut ljudet ur datorn. Som sedan ska gå in i mixerbordet, mixas med ljudet från micen och ut i hörlurarna.

Från micen ska ljudet efter det mixats in i hörlurarna gå vidare till mic-jacket i datorn.

Postat

Ok, då förstår jag ditt upplägg. Nu vet jag inte vilken nivå du vill göra musik på och jag vet inte vilket ljudkort du har till datorn (dvs om du kör med datorns interna eller om du har ett pci-kort) men om det är det interna så är min gissning att kvaliteten på AD/DA-konverteraren inte är särskilt hög. För mig låter det lite som att gå över ån efter vatten.

Du gör så klart som du vill men om jag vore du skulle jag köpa ett externt ljudkort. Även med billiga kort får du idag hygglig AD/DA-omvandling, låg latency och möjlighet att styra monitornivåer. Oavsett hur bra och dyr DA-omvandlare du har så betyder det inte särskilt mycket om din AD-omvandlare är dålig. Skit in, skit ut som det så fint heter. Vad är det för DAC du har?

Hur spelar du in mikrofon idag?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.