Jump to content
Annons

Hur få köttiga o feta basar? Roland Aira


Soderlund (oregistrerad)

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)

Hej, Är ganska okunnig.. Vilka vågformer i Rolands System-1 synth passar för

1: taurusliknande basar

2:För stråkljud? En eller två oscillatorer?

3:För Pads?

"Lyssna o skruva Pucko!" är kanske det rätta svaret.. men jag tar gärna emot ett snällare svar..

Hälsar Micke S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte Roland system 1 och vet inte vad som passar dig så här kommer lite svar ur minnet som kanske blir bra för dig? (Hoppas att jag inte gör någons läxa...)

1. sågtand

2. sågtand 2 oscilatorer, osc 2 lite snedstämd mot osc 1. Lite lfo på osc 1. chorus är aldrig fel. Ha en så låg oktav som möjligt på osc 2. Prova dig fram härifrån.

3. Öka attack och release på ovanstående ljud för pad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du är lite grön på det här med syntar så börja med att leta presets som liknar det du vill åstakomma. Då ser du tex vilka vågformer som används för ljuden och hur andra parametrar står för att bilda dig en uppfattning om vad som krävs för att skapa en tex en smooth pad.

I fallet Taurus så kan det vara bra att veta vad kan en Taurus för att lättare förstå hur man skapar Taurus basar. Tex att det är två oscillatorer med sågtand och fyrkantsvåg samt ett 24db filter. Envelopgeneratorn är begränsad till attack, sustainlevel och decay. Finns inga effekter i en Taurus. Nu har du avgränsat problemet lite grann och du kan starta att härma ett Taurusljud.

Jag har en Moog Rogue som är i princip samma synt som sitter i Taurus II och den har jag härmat med mina mjuka pluggar, har för mig att jag fick gasa lite i med EQ botten för att få till rätt sound.

Glöm inte heller att ställa ned polyfonin till 1 (Taurus är en monofon synt).

Jag tycker själv att det är jättekul att göra syntljud och ibland tex härma gamla syntar med mjukvarupluggar.

Bloggade lite om detta här :

//forum.studio.se/blog/48/entry-323-sound-design-haerma-klassiska-analoga-syntar-med-mjukvara/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...