Jon Rinneby Postat 1 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 1 juli 2015 (redigerat) Betalade dem dig eller? Det enda du gör är reklam för dem och inget om någon plugg vad som gör de intressant etc i tester. Nej, de betalade mig inte. Tråkigt att du upplever det så. Jag tyckte bara det var en god idé att lyfta fram ett svenskt företag för en gångs skull, eftersom de dessutom hörde av sig. Om du själv har något pluggrelaterat som du vill att jag ska skriva om så är det bara att slänga iväg ett mail. Visserligen hade jag kunnat testa pluggarna mer utförligt, men det fanns ingen tid till det. Det lilla jag hann pröva gillade jag och skrev några rader om, kanske kommer det någon mer utförlig recension i framtiden. mvh Jon Redigerat 1 juli 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 8 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 8 juli 2015 (redigerat) Idag firar pluggbloggen över 50.000 träffar sedan nystarten i April i år: Sknote SDC - Klassisk Dyrgrip till lågt pris: http://bloggar.m3.id...till-lagt-pris/ mvh Jon Redigerat 8 juli 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Den Gode Postat 8 juli 2015 Dela Postat 8 juli 2015 Bra att du skriver att den inte har några presets. För mig skulle en sådan här apparat, till det priset, vara perfekt för att lära mig mer om hur en mer avancerad kompressor funkar. Men då behöver jag ett antal presets att börja med, så nu går den bort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 8 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 8 juli 2015 (redigerat) Bra att du skriver att den inte har några presets. För mig skulle en sådan här apparat, till det priset, vara perfekt för att lära mig mer om hur en mer avancerad kompressor funkar. Men då behöver jag ett antal presets att börja med, så nu går den bort. Ja det är faktiskt lite synd. Däremot vet jag att man kan få presets skickade till sig om man kontaktar Sknote. Men visst, det är ju aningen omständigt. /Jon Redigerat 8 juli 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 13 juli 2015 Dela Postat 13 juli 2015 Läste om ditt tips med att få lite idéer från eq-kurvan för mastringen. Känner du till något gratis program kan göra en sådan inspelning av eq-kurvan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 13 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 13 juli 2015 Yes, http://www.voxengo.com/product/span/ mvh Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 13 juli 2015 Dela Postat 13 juli 2015 Yes, http://www.voxengo.com/product/span/ mvh Jon Perfekt, tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 15 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 15 juli 2015 Pluggbloggen uppdaterad: KClip - Som rullband utan bieffekter: http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/kclip-som-rullband-utan-bieffekter/ mvh Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fortoday Postat 15 juli 2015 Dela Postat 15 juli 2015 Tack för intressant läsning. En fundering. Du skriver: "Lite som rullband fungerar, men utan alla bieffekter!" Vad har rullband för bieffekter? Har Waves någon liknande soft-clipper? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 15 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 15 juli 2015 (redigerat) Tack för intressant läsning. En fundering. Du skriver: "Lite som rullband fungerar, men utan alla bieffekter!" Vad har rullband för bieffekter? Har Waves någon liknande soft-clipper? Degradering samt komprimering av ljudet är väl det jag främst tänker på. Vidare finns det ofta en s.k "head bump" när saker spelas in, eller spelas över på rullband, en förstärkning av basen. Viktigt i sammanhanget är dock att ovanstående fenomen ibland kan vara något som tilltalar lyssnaren. Min poäng är dock att KClip, lite slarvigt, kan jämföras med just rullband i den bemärkelsen att ljudet "slipas av" - fast väldigt transparent och samtidigt mjukas upp, utan att förändras som det skulle gjort på rullband, framförallt då 7,5 och 15ips. Waves har ingen soft-clipper så vitt jag vet, däremot finns det en gratis som heter gclip, men den är inte på långa vägar lika bra som KClip. mvh Jon Redigerat 15 juli 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fortoday Postat 15 juli 2015 Dela Postat 15 juli 2015 Då blev det lite klarare för mig. Tack Jon! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 15 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 15 juli 2015 Då blev det lite klarare för mig. Tack Jon! Finemang! mvh Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 22 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 22 juli 2015 Pluggbloggen uppdaterad med Soundbrigade - Ljudtruppen anfaller: http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/soundbrigade-ljudtruppen-anfaller/ mvh Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 23 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 23 juli 2015 Någon som hunnit testa än? Vore intressant att höra vad ni tycker. /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 30 juli 2015 Trådstartare Dela Postat 30 juli 2015 Pluggbloggen går på semester och semestertipsar: http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/semestertips/ mvh Jon Rinneby Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 19 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2015 (redigerat) Pluggbloggen tuffar till sig och skriver om hårda paket, uppdaterad med ISOVOX - Lådan som fixar dålig akustik: http://bloggar.m3.id...-dalig-akustik/ mvh Jon Redigerat 19 augusti 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 19 augusti 2015 Dela Postat 19 augusti 2015 ISOVOX - Lådan som fixar dålig akustik: Jämfört med det akustikbehandlade rummet tycker jag mig höra fasproblem, kanske kamfilter-effekt när jag lyssnar på Isovox-inspelningen, vad tycker du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 19 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 19 augusti 2015 (redigerat) Jämfört med det akustikbehandlade rummet tycker jag mig höra fasproblem, kanske kamfilter-effekt när jag lyssnar på Isovox-inspelningen, vad tycker du? Jo, det ligger något i det. Använde dessutom Fabfilter Q2 i natural phase-läge för att vara på den säkra sidan. För du syftar väl på den eq:ade? Fick för övrigt mail från företaget idag där de berättade att de kommer erbjuda separata små basfällor till lådan efter jul, till de med lite djupare röst... /Jon Redigerat 19 augusti 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 augusti 2015 Dela Postat 19 augusti 2015 Och inget om någon gratis kam? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 20 augusti 2015 Dela Postat 20 augusti 2015 Jo, det ligger något i det. Använde dessutom Fabfilter Q2 i natural phase-läge för att vara på den säkra sidan. För du syftar väl på den eq:ade? Nej, jag menade på Test1 med endast Low-Cut 80Hz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 20 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 20 augusti 2015 (redigerat) Nej, jag menade på Test1 med endast Low-Cut 80Hz Förmodligen proximityeffekten som spökar. Hur upplevde du den eq:ade med dippen vid 125hz? /Jon Redigerat 20 augusti 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 20 augusti 2015 Dela Postat 20 augusti 2015 Det lät bättre med EQ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 21 augusti 2015 Dela Postat 21 augusti 2015 Gudars skymning vad ill-jävligt Isovoxen lät... Jag försöker hitta nåt positivt att säga, nåt alls, men det lät som det låg en fet bullrig phaser över allt. Proxy-effekten gjorde säkert sitt till, men det här gav mig fysiskt huvudvärk från första samplen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 21 augusti 2015 Dela Postat 21 augusti 2015 men det lät som det låg en fet bullrig phaser över allt. Skönt, då är det inte bara mina hjärnspöken som far runt ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 21 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 21 augusti 2015 (redigerat) Gudars skymning vad ill-jävligt Isovoxen lät... Jag försöker hitta nåt positivt att säga, nåt alls, men det lät som det låg en fet bullrig phaser över allt. Proxy-effekten gjorde säkert sitt till, men det här gav mig fysiskt huvudvärk från första samplen. Japp, den var ingen höjdare till min röst i ärlighetens namn, men fungerar absolut efter en eq-justering. Personligen föredrar jag mitt akustikbehandlade rum/studion, men för den som har lite ljusare röst och känner för att skrika av sig/öva sång då och då, så tror jag ISOVOXEN kan komma väl till pass. /Jon Redigerat 21 augusti 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 21 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 21 augusti 2015 (redigerat) Lustigt att du inte nämner det i minusdelen av testen då? Ang. gasfelen. Skrev: Negativt – Har en tendens att bli lite väl tjockt i de nedre registren – Otymplig konstruktion om du ämnar att flytta runt mycket – Kostar en del – Det blir väldigt varmt att stå i lådan efter ett tag Var det otydligt? /Jon Redigerat 21 augusti 2015 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 21 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 21 augusti 2015 Jo alltså...fasfelen. Du säger att det blir varmt i lådan. Vet inte om det är direkta fasfel det handlar om, så därför skrev jag "– Har en tendens att bli lite väl tjockt i de nedre registren" - I mina öron handlar det framförallt om en bashöjning runt 125 hz, vilket jag också skriver. Jag uppskattar din feedback knuff, man kan aldrig vara för tydlig! /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 21 augusti 2015 Dela Postat 21 augusti 2015 Jobbig pryl att basera sin studio kring, i det fall att man ska spela in en sångare med klaustrofobi. Är inte övertygad av det jag hör, så tror jag kommer hålla mig till att använda sE Space i ett någorlunda behandlat rum istället, för då kan jag få den torra och nära "larger than life" känslan och det låter kalasbra (om micken inte är placerad för långt in dvs). Uppskattar att du tog dig tiden att testa den, Yllet! 🙂 Jag gillar din blogg, gör gärna mer tester av sådana här prylar i framtiden! Ett förslag kan vara Kaotica Eyeball! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 21 augusti 2015 Trådstartare Dela Postat 21 augusti 2015 Jobbig pryl att basera sin studio kring, i det fall att man ska spela in en sångare med klaustrofobi. Är inte övertygad av det jag hör, så tror jag kommer hålla mig till att använda sE Space i ett någorlunda behandlat rum istället, för då kan jag få den torra och nära "larger than life" känslan och det låter kalasbra (om micken inte är placerad för långt in dvs). Uppskattar att du tog dig tiden att testa den, Yllet! 🙂 Jag gillar din blogg, gör gärna mer tester av sådana här prylar i framtiden! Ett förslag kan vara Kaotica Eyeball! Tack! Jättebra tips med Eyeball, kände inte ens till den. Men drog iväg ett mail direkt till företaget. Verkar ju hur bra som helst, om man ska tro recensionerna 🙂 /Jon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 21 augusti 2015 Dela Postat 21 augusti 2015 Personligen uppskattar jag recensioner där recensenten inte toksågar utifrån personligt tycke och smak, utan försöker hålla sig saklig och försöka lyfta fram när/hur produkten kan tänkas komma till nytta. Keep up good work! 🙂 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.