Jump to content
Annons

Pluggbloggen uppdaterad: Mina nuvarande favoriter


Jon Rinneby

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Betalade dem dig eller? Det enda du gör är reklam för dem och inget om någon plugg vad som gör de intressant etc i tester.

Nej, de betalade mig inte. Tråkigt att du upplever det så. Jag tyckte bara det var en god idé att lyfta fram ett svenskt företag för en gångs skull, eftersom de dessutom hörde av sig. Om du själv har något pluggrelaterat som du vill att jag ska skriva om så är det bara att slänga iväg ett mail.

Visserligen hade jag kunnat testa pluggarna mer utförligt, men det fanns ingen tid till det. Det lilla jag hann pröva gillade jag och skrev några rader om, kanske kommer det någon mer utförlig recension i framtiden.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra att du skriver att den inte har några presets. För mig skulle en sådan här apparat, till det priset, vara perfekt för att lära mig mer om hur en mer avancerad kompressor funkar. Men då behöver jag ett antal presets att börja med, så nu går den bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra att du skriver att den inte har några presets. För mig skulle en sådan här apparat, till det priset, vara perfekt för att lära mig mer om hur en mer avancerad kompressor funkar. Men då behöver jag ett antal presets att börja med, så nu går den bort.

Ja det är faktiskt lite synd. Däremot vet jag att man kan få presets skickade till sig om man kontaktar Sknote. Men visst, det är ju aningen omständigt.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för intressant läsning.

En fundering.

Du skriver:

"Lite som rullband fungerar, men utan alla bieffekter!"

Vad har rullband för bieffekter?

Har Waves någon liknande soft-clipper?

Degradering samt komprimering av ljudet är väl det jag främst tänker på. Vidare finns det ofta en s.k "head bump" när saker spelas in, eller spelas över på rullband, en förstärkning av basen. Viktigt i sammanhanget är dock att ovanstående fenomen ibland kan vara något som tilltalar lyssnaren. Min poäng är dock att KClip, lite slarvigt, kan jämföras med just rullband i den bemärkelsen att ljudet "slipas av" - fast väldigt transparent och samtidigt mjukas upp, utan att förändras som det skulle gjort på rullband, framförallt då 7,5 och 15ips.

Waves har ingen soft-clipper så vitt jag vet, däremot finns det en gratis som heter gclip, men den är inte på långa vägar lika bra som KClip.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jämfört med det akustikbehandlade rummet tycker jag mig höra fasproblem, kanske kamfilter-effekt när jag lyssnar på Isovox-inspelningen, vad tycker du?

Jo, det ligger något i det. Använde dessutom Fabfilter Q2 i natural phase-läge för att vara på den säkra sidan. För du syftar väl på den eq:ade?

Fick för övrigt mail från företaget idag där de berättade att de kommer erbjuda separata små basfällor till lådan efter jul, till de med lite djupare röst...

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Gudars skymning vad ill-jävligt Isovoxen lät...

Jag försöker hitta nåt positivt att säga, nåt alls, men det lät som det låg en fet bullrig phaser över allt. Proxy-effekten gjorde säkert sitt till, men det här gav mig fysiskt huvudvärk från första samplen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gudars skymning vad ill-jävligt Isovoxen lät...

Jag försöker hitta nåt positivt att säga, nåt alls, men det lät som det låg en fet bullrig phaser över allt. Proxy-effekten gjorde säkert sitt till, men det här gav mig fysiskt huvudvärk från första samplen.

Japp, den var ingen höjdare till min röst i ärlighetens namn, men fungerar absolut efter en eq-justering. Personligen föredrar jag mitt akustikbehandlade rum/studion, men för den som har lite ljusare röst och känner för att skrika av sig/öva sång då och då, så tror jag ISOVOXEN kan komma väl till pass.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att du inte nämner det i minusdelen av testen då? Ang. gasfelen.

Skrev:

Negativt

– Har en tendens att bli lite väl tjockt i de nedre registren

– Otymplig konstruktion om du ämnar att flytta runt mycket

– Kostar en del

– Det blir väldigt varmt att stå i lådan efter ett tag

Var det otydligt?

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alltså...fasfelen. Du säger att det blir varmt i lådan.

Vet inte om det är direkta fasfel det handlar om, så därför skrev jag "– Har en tendens att bli lite väl tjockt i de nedre registren" - I mina öron handlar det framförallt om en bashöjning runt 125 hz, vilket jag också skriver.

Jag uppskattar din feedback knuff, man kan aldrig vara för tydlig!

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbig pryl att basera sin studio kring, i det fall att man ska spela in en sångare med klaustrofobi.

Är inte övertygad av det jag hör, så tror jag kommer hålla mig till att använda sE Space i ett någorlunda behandlat rum istället, för då kan jag få den torra och nära "larger than life" känslan och det låter kalasbra (om micken inte är placerad för långt in dvs).

Uppskattar att du tog dig tiden att testa den, Yllet! 🙂 Jag gillar din blogg, gör gärna mer tester av sådana här prylar i framtiden! Ett förslag kan vara Kaotica Eyeball!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbig pryl att basera sin studio kring, i det fall att man ska spela in en sångare med klaustrofobi.

Är inte övertygad av det jag hör, så tror jag kommer hålla mig till att använda sE Space i ett någorlunda behandlat rum istället, för då kan jag få den torra och nära "larger than life" känslan och det låter kalasbra (om micken inte är placerad för långt in dvs).

Uppskattar att du tog dig tiden att testa den, Yllet! 🙂 Jag gillar din blogg, gör gärna mer tester av sådana här prylar i framtiden! Ett förslag kan vara Kaotica Eyeball!

Tack! Jättebra tips med Eyeball, kände inte ens till den. Men drog iväg ett mail direkt till företaget. Verkar ju hur bra som helst, om man ska tro recensionerna 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen uppskattar jag recensioner där recensenten inte toksågar utifrån personligt tycke och smak, utan försöker hålla sig saklig och försöka lyfta fram när/hur produkten kan tänkas komma till nytta.

Keep up good work! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...