Jump to content
Annons

Varför anses det vara finare/bättre att skriva egen musik än att köra covers?


JJRockford

Recommended Posts

Har funderat mer och mer över detta, av många anledningar. Senast idag då, efter denna tråden.

Visst, jag tror jag förstår tänket hos de som anser att egenkomponerande är det ultimata. Inte minst om en, precis som jag, tycker det är det allra roligaste med musik!

Men, handen på hjärtat. Hur många av de som skriver egen musik gör det egentligen bättre än musik som redan finns? Och med "bättre" menar jag här musik som många gillar att lyssna på. Och visst, gjorde ingen någonsin ny musik skulle det bli ganska tråkigt efter ett tag.

Poängen är dock att jag inte tycker att en nödvändigtvis ska se på de som väljer att spela andras låtar som något mindre värt. Den första frågan en bör ställa sig är "varför gör jag musik?" och "för vem?" (ok, två frågor 🙂).

Jag tror att de flesta skulle svara något i stil med "för att jag tycker att det är roligt", och på fråga 1b "för min egen skull". Sålunda. Om nu jag tycker bättre om att lira covers, varför ska någon annan värdera det?

Sen gissar jag att många tycker att det är roligt att ha en publik som uppskattar det de gör. Och där kan en nog nästa utgå ifrån att någon som enbart spelar Håkan Hellström-covers (för att ta ett färskt exempel... 🙂) nästan alltid kommer att ha en mer entusiastisk publik än den som väljer att slita med eget material.

En annan sida av saken som jag också tycker är värt att nämna, att en cover lika gärna kan göras till en egen låt, även om det är någon annan som skrivit den från början. Ett mycket bra exempel på det tycker jag är Amanda Jensen version av GES "När vi gräver guld i USA". Originalet känns för mig som en ganska ordinär och platt poprock-låt, medans Amanda Jensens version känns som en riktigt episk dänga, en kombination av "Who wants to live forever" och "Show must go on", där texten dessutom fått en mycket djupare innebörd.

Love Antell från samma program är också ett bra exempel. Gillar verkligen hans röst och soundet han väljer på sina låtar. Men när jag lyssnar på hans egen musik så är där inget som fastnar. Däremot så är flera av hans tolkningar av andra artister riktigt grymma.

Ett kanske ännu mer extremt exempel är mashup-mixaren Wax Audio. Här handlar det inte ens längre om att göra egna tolkningar av enstaka låtar., utan om att slå ihop färdiga produktioner. Snacka om att sno! 🙂 Men oavsett vilket resulterar det oftast i riktigt grymma låtar som ändå på sitt sätt är unika.

Så, sammanfattningsvis. Är inte resultatet ändå inte det viktigaste? D v s, om en låt blir bra, så är det en bra låtar, oavsett vem som skrivit den eller hur den kommit till? Plus då, att en själv trivs med den en gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trivs någon med att göra covers så är det väl ok. Dock anser jag att det krävs betydligt mer att skapa något själv som andra kan uppskatta samt kanske till och med betala för. Har aldrig förstått alla dessa coverband som agerar pausunderhållning på diverse krogar för min del är det komponerandet som är det roliga. Till saken hör väl att man själv stått på scener med originalmaterial inför ett par tusen pers ett antal gånger och detta är ju den totala ego-boosten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, står man okänd och kör egna låtar på krogen/after ski/etc så lyssnar ingen, men kör man Sweet Home Alabama etc så är det plötsligt fest.

Som okänt band får man jobba på ett helt annat sätt. Att ställa sig på en vanlig krog för att köra egna låtar är ju helt bortkastat.

Istället går man ihop med kanske ett eller två andra band av samma typ. Bokar stället, ser till att evenemanget marknadsförs på rätt sätt samt jobbar in folk som uppskattar egen musik.

Ja det är ett jävla jobb men det ger också resultat. Är du inte villig att jobba för din musik varför ska då någon annan bry sig? Sen underlättar det ju givetvis om bandet är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur dj-a dåligt jag än spelar eller falsk jag än sjunger så föreställer jag mig att någon ändå sätter värde på att det är min egen låt som jag slaktar.

Jag uppskattar när någon gör en riktigt bra cover om det tillför nåt extra. Tex bra sång, arr, mm.

..Tex:

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning att spela covers är ju att det kan vara lättare att tjäna pengar på det sättet. Tycker man dessutom att det är kul att stå på en scen och spela dem så är det väl inget fel i det.

Att spela in covers är en helt annan sak. Görs det i någon större utsträckning numera? Det fanns en tid när Svensktopslistan i stort sett bestod av svenska översättningar av, huvudsakligen, engelskspråkiga hitlåtar. Jag har för mig att man fick ändra på reglerna för att få en ändring till stånd, och få in mer originalmaterial.

När det gäller frågan om artister ska spela in egna låtar, eller vända sig till specialister/låtskrivare, har det oxå förändrats genom tiderna. Före sextiotalet skrevs en stor del av materialet som låg på topplistorna av tämligen anonyma låtskrivare som hade kontrakt med skiv- och förlagsbolag. Detta kom att ändras när pop- och rockgrupper i större utsträckning började skriva egna låtar.

I dag har det återigen blivit populärt med människor bakom kulliserna som mer eller mindre styr artisterna, men i dag kallas de producenter. Ofta är själva låtskrivandet en av deras huvuduppgifter.

Vilket som är finast att vara har jag ingen aning om. En del av de bästa låtskrivarna, t ex Jimmy Webb, kan ha väldigt svårt att få till lyckade inspelningar av sina låtar även om de försöker. Artister, å andra sidan, kanske inte är så bra låtskrivare men gör briljanta inspelningar av andras låtar, som t ex Glen Campbell. Glen Gampbells inspelningar av Jimmy Webbs låtar är en sådan lyckad kombination.

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är faktiskt en bra fråga varför original värderas så mycket högre än kopior.

En identisk kopia av en Picasso-tavla är i stort sett värdelös medan originalet kostar multum. Samma sak med en Louis Vuitton-väska.

Vi människor är lite märkliga med sådant. Det är hela sammanhanget och historian runt ett konstverk eller föremål bär en stor del av vår värdering av den.

Men inom konst handlar det ju om att hitta ett eget uttryck, något vi kan relatera till. Om man gör sig till en karbonkopia av en annan människa blir det svårt att skapa en relation.

Men gör man covers med en egen prägel brukar folk sällan rynka på näsan (bortsett från de som tycker att man förstört originalet dvs). Håkan bråkan har ju själv gjort ett flertal covers med sin säregna stil. Skulle man göra covers på hans covers i samma stil så är det en annan femma.

Samma sak med folk som skriver egen musik men plagierar en annan artists uttryck. Det anses vara i stort sett lika illa.

Jag tror nog det som sagt har att göra med att vi vill kunna skapa en mänsklig relation till artisten. Något att identifiera oss med.

Å andra sidan, är vi bara ute efter att svänga våra lurviga eller skråla något emellan suparna efter skidbacken så är det kanske mindre viktigt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om man ska besvara trådskaparens rubrik på denna så är det väl rätt självklart. Det svåra är ju inte att t.ex. att spela Stairway To Heaven eller valfri klassiker. Det svåra är ju att komponera en klassiker. Jag är ju mer imponerad av att nån faktiskt har skrivit Strawberry Fields än någon som bara framför den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om man ska besvara trådskaparens rubrik på denna så är det väl rätt självklart. Det svåra är ju inte att t.ex. att spela Stairway To Heaven eller valfri klassiker. Det svåra är ju att komponera en klassiker. Jag är ju mer imponerad av att nån faktiskt har skrivit Strawberry Fields än någon som bara framför den.

Fast man kan å andra sidan göra en cover till en klassiker också. Jimi Hendrix version av All along the watchtower är ju ett bra exempel på det. Det var ju inte direkt Dylans låtskrivartalang som satte den i historieböckerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man kan å andra sidan göra en cover till en klassiker också. Jimi Hendrix version av All along the watchtower är ju ett bra exempel på det. Det var ju inte direkt Dylans låtskrivartalang som satte den i historieböckerna. 🙂

Den där är intressant! I det fallet är det ju Hendrix som utgick från ett original och skapade ett helt nytt! Dessutom är ju Hendrix version fantastisk, vilket jag inte anser att Dylans är, men det är ju jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med symfoniorkestrar och konsertpianister, spelar dom covers?

Vet du nån som skriver eget? Annars är väl svaret givet...

Då är det alltså finare att skriva egna halvsunkiga 3-ackordslåtar än att vara konsertpianist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med symfoniorkestrar och konsertpianister, spelar dom covers?

Då är det alltså finare att skriva egna halvsunkiga 3-ackordslåtar än att vara konsertpianist?

Hur är det med läsförståelsen? Frågan var om konsertpianister och symfoniorkestrar spelar covers och det måste man väl säga att de gör. Huruvida detta är "finare" får du väl avgöra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror gemene man vill ha igenkänningsfaktorn. Spelar rätt mycket som trubadur och det är en skön känsla när man kan ge det de vill ha. Fast visst tusan skulle det vara roligare att köra ens egna låtar inför en stor publik! Finns att lyssnas på på:

www.soundcloud.com/slejnard

om nån vill boka...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast visst tusan skulle det vara roligare att köra ens egna låtar inför en stor publik! Finns att lyssnas på på:

www.soundcloud.com/slejnard

om nån vill boka... 😉

Eller spela in en cover?

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är viktigt att ta in jobbaspekten.

Visst vill väl de flesta musiker leva på att spela sin egen musik men få som kan.

Istället för att gå till ett lager för att få ihop sin deg så spelar man i ett coverband.

Dessutom är coverband ett utmärkt sätt att (från publikens sida) få lyssna på alla sina favoritlåtar från olika band samtidigt som man kan dricka massa öl utan att betala 1000kr för en biljett.

Coverband är också ett bra sätt för de små pubarna att dra folk. De kanske lägger 20000kr för ett liveband som spelar musik alla vill höra som har med sig eget PA och ljus. Istället för att lägga ett par hundra tusen för ett svinbra band som ska dra lika mycket folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar hellre på en ny tolkning av en gammal låt än en ny medioker låt

Finns massor av material som förtjänar att få ett andra liv. Tycker det är bra med originella versioner på mindre kända låtar som artisten gör det intressant med sin egen stil.

De tillför något nytt. Finns massor av nya artister och band som har underbart sound men saknar låtarna.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara begreppsskillnader här. "Cover" betyder inte 'att bara spela egen variant av annan kompositörs verk'. Trådfrågan däremot jämställer dom två företeelserna med varandra, och det är det som verkar göra samtalsämnet så svårdiskuterbart, så vildvuxet och utan struktur. Efter lite läsning förstår man att "Cover" är kopplat till ekonomiska faktorer, till kommersialism, inte klassisk musik ( = ofta fri från upphovsrättskrav).

Cover är en företeelse lika gammal som musik är, men fick sitt namn i början av 50-talet när skivor började släppas för endast populär-musikaliska syften.

Fick ett skivbolag höra en väldigt bra osläppt låt, som eventuellt var på väg att släppas med annan artist (upphovspersonen själv, eller inte), där låtens upphovsrätt inte var fullt fast förankrad än, så skyndade man sig själv att placera den låten på en egen aktuell artist och snabbt som fan spela in den så kommersiellt som möjligt och släppa skivan fort. Men man kunde även göra det här långt efter en låt var släppt, och då göra den betydligt mer kommersiellt gångbar än originalet så den vart känd ibland den stora massan mer än originalet. Det var också att göra en cover.

Förhoppningen var att ens egen variant skulle konkurrera ut original-upplagan, att ens egna namn och framförande av låten skulle komma att bli förknippat som original-versionen mer än den som kanske eg var originalversionen. Detta helt enkelt genom att alstra en större spridning, acceptans och gillande för ens egen version. Ens egna tappning skulle på så sätt 'blockera', 'täcka över' - Cover - den andras version. Det är en ekonomisk, inte juridisk aspekt av just populärmusik; inte upphovsrättsfria klassiker.

Coverband följer den principen, även Re-mixare i hög grad. Coverband är väl mer organiserade källarband typ? som spelar populära örhängen och klassiker i hopp om att den positiva känslan ska avspeglas på dom själva, så dom får spelningar, samt att få sitt namn spritt genom att spela låtarna så bra som möjligt eller så lika originalet som möjligt.

Oftast är det så att om dessa band inte spelade andras klassiker, utan bara egna kompositioner, så skulle dom knappt få en spelning. Så strängt är det inte ibland Re-mixare dock. Där är fenomenet betydligt mer accepterat.

Ser man på det såhär, så blir det lättare att bena ut saker. Varför detta får lite mindre socialt erkännande, om man nu tvunget måste jämföra på det sättet - är inte svårt att räkna ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med läsförståelsen? Frågan var om konsertpianister och symfoniorkestrar spelar covers och det måste man väl säga att de gör. Huruvida detta är "finare" får du väl avgöra själv.

Du tycks missat hela syftert med tråden som heter:

Varför anses det vara finare/bättre att skriva egen musik än att köra covers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, står man okänd och kör egna låtar på krogen/after ski/etc så lyssnar ingen, men kör man Sweet Home Alabama etc så är det plötsligt fest.

Kör man två covers, och sen egen låt blir det ofta väldigt uppskattat. Om ens egna låtar bara är bra går det mkt bra att spela dem som var tredje, eller varannan låt. En del i publiken tycker omvänt att det är dåligt att enbart köra covers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycks missat hela syftert med tråden som heter:

Varför anses det vara finare/bättre att skriva egen musik än att köra covers?

Alla tycker nog inte alls så. Många fyllskallar på krogen tycker nog att alla som spelar nåt annat än Margareta och Sweet Home Alabama som varannan låt är idioter. Inte alla, men en del tänker tveklöst på det sättet. Om Sweet Home Alabam var oskriven fram till u och de plötsligt fick höra den på krogen skulle de tycka den var värdelös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla tycker nog inte alls så. Många fyllskallar på krogen tycker nog att alla som spelar nåt annat än Margareta och Sweet Home Alabama som varannan låt är idioter. Inte alla, men en del tänker tveklöst på det sättet. Om Sweet Home Alabam var oskriven fram till u och de plötsligt fick höra den på krogen skulle de tycka den var värdelös.

Nu är du inne på människor där man kan ifrågasätta om de egentligen är intresserade av musik öht, med undantag då för skrål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du inne på människor där man kan ifrågasätta om de egentligen är intresserade av musik öht, med undantag då för skrål.

Ja det finns många olika sorts människor. En del blir skitsura om de inte får höra enbart covers. Andra blir tvärtom väldigt glada om man spelar orginallåtar man själv gjort. Skulle nåt av det vara fel? En del kan tom vara så vrånga att de inte tål att höra nåt annat än covers på dansbandscovers av gamla låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skriva egen musik kräver ansträngning och du måste uppnå viss verkshöjd. Är musiken dessutom bra kan du få beröm/erkännande som artist för ditt arbete. Covers kan också ha verkshöjd när du gör om dem till något "bättre" än originalet och det skiljer sig väsentligt från originalet. Då får du också beröm/erkännande som artist för ditt arbete. Spelar du covers på krogen för pengarnas skull får du "bara" betalt när kvällen är över. Att vara konsertpianist eller sitta i symfoniorkester kräver också en större ansträngning. Frågan är finare och bättre, inte mera pengar i fickan? Inte heller är frågan mest pengar per nerlagd arbetstimma? Om Svenne banan får avgöra vad du ska spela som trubadur på festen, vad han anser vara finare och bättre, så vet vi svaret. Om du istället vill ha en cd-skiva till bilstereon för att njuta när du åker till fjällen så blir det inte samma låtar. Finare och bättre beror på lyssnaren och vi musiker/kompositörer levererar musik för olika tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver texter och musik till stor del i terapeutiskt syfte. Är dock sugen på att försöka göra egna tappningar på några favoritlåtar någon gång. 🙂

Det viktigaste är att man trivs med det man gör, oavsett om det är betalt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.